Skriva, läsa och sammanfatta med AI
Du kan använda AI på flera sätt i din skriv- och läsprocess. Det kan vara till stöd i ditt skrivande och hjälpa dig att förbättra din text. Det kan också vara till stöd på olika sätt när du läser kurslitteratur och andra texter. Om du använder AI på ett genomtänkt sätt kan det bidra till ditt lärande utan att du behöver vara orolig för att råka fuska.
Skriva med AI
Generativ AI kan vara till stöd i skrivprocessens olika delar. Det kan användas för att komma i gång med skrivandet, utveckla texten och förbättra den. Kom dock ihåg att du måste dubbelkolla alla förslag, både så att allt blir rätt och att du kan stå för din text. Till sist måste texten vara din egen.
För att komma igång med skrivandet kan du använda AI för att:
- Generera idéer och förslag på ämnen att skriva om – som du sedan utvärderar och arbetar vidare med på egen hand.
- Komma igång och slippa skrivkramp, genom att be AI generera någon rad om ditt ämne – och sedan redigera och bygga ut texten.
- Skapa en disposition för din text – som du sedan utvärderar, justerar och bygger vidare utifrån.
- Sortera innehåll genom att göra begrepps- eller tankekartor.
För att förbättra din text kan du använda AI för att:
- Strukturera innehållet så att det blir logiskt för dig och din läsare.
- Dela in texten i stycken.
- Finputsa språket genom att be om förslag på förbättring i meningsbyggnad eller textbindning.
- Upptäcka vissa grammatiska felaktigheter.
- Hitta en stilnivå som är anpassad till uppgiften, men också din egen språkliga stil.
- Vässa din argumentation genom att be om motargument.
- Få återkoppling på din text (men fundera på om återkopplingen är rimlig och om din text blir bättre med den!).
Alternativ för dig som skriver på engelska
Om du skriver på engelska finns AI-funktioner som inte är generativa – det vill säga inte skapar text åt dig – till exempel Grammarly och Instatext. Vissa funktioner i dessa verktyg är goda alternativ till generativa AI-verktyg och ger dig istället förslag på förändringar som du aktivt måste ta ställning till. Förslagen bygger på regler om grammatik och skrivande – men självklart måste du ändå tänka igenom alla förslag innan du accepterar dem.
Snabba fakta
- Förslagen du får från generativa AI-verktyg är baserade på statistisk sannolikhet – inte på fakta eller regler om grammatik eller skrivande. Läs mer om hur AI-verktyg fungerar.
- AI ger ofta rimliga svar – men låt dig inte luras att sänka garden för ditt kritiska tänkande.
- Du måste kunna stå för allt som står i texten (precis som vanligt). Dubbel- eller trippelkolla att allt stämmer!
- Din lärare måste kunna förstå att du har lärt dig något – din text ska därför vara ditt eget arbete och du måste kunna uppfylla läromålen för din kurs.
Läsa och sammanfatta med AI
Generativ AI kan användas som stöd i läsandet av långa och komplexa texter och underlätta din förståelse på olika sätt. Det kan dock inte ersätta din egen läsning av originaltexten, utan endast komplettera.
Generativ AI beskrivs ofta som användbart för att sammanfatta en text, men i själva verket kan verktygen bara korta ner en text. Att bara läsa en förkortning av texten kan leda till en begränsad eller till och med felaktig förståelse av innehållet.
Du kan använda AI-verktyg i din läsprocess för att:
- Förenkla och/eller förkorta en text för att få en översikt av ett ämne. Du kan sedan ta dig an hela texten och på så sätt fördjupa din förståelse av texten.
- Översätta texter. Lita dock inte blint på resultaten utan dubbelkolla att allt stämmer. Särskilt specialtermer är ofta viktiga att dubbelkolla.
- Identifiera nyckelbegrepp, teman och bärande idéer – men dubbelkolla att allt stämmer! Läs mer om att söka information med AI här.
- Fördjupa din förståelse för texten genom att formulera instuderingsfrågor. Läs mer om att skapa quiz och flashcards med hjälp av AI.
Snabba fakta
- AI kan korta ned text, inte sammanfatta på en djupare nivå.
- Om du bara läser en förkortad och/eller en förenklad version av en text riskerar du att få en begränsad eller till och med felaktig förståelse.
- Om du vill använda en text som källa i ditt arbete måste du ha läst hela texten – och inte bara en förkortad version.
- Dela inte upphovsrättsskyddat eller känsligt material (t.ex. patientuppgifter) med AI-verktyg.
Prompt-tips
Hur du ställer din fråga – alltså vilken prompt du använder – påverkar i hög grad vilket svar du får. Här visar vi exempel på vad som fungerar bättre och sämre när du ber om hjälp med din text. Genom att formulera dig tydligt, med kontext och konkreta önskemål, ökar du chansen att få användbara och begripliga förslag.
Mindre bra promptar
"Gör min text bättre."
"Skriv om min text."
Varför är dessa promptar inte bra?
- Dessa promptar är ospecifika, vilket leder till att verktyget kanske inte genererar de textförslag som du är ute efter. Till exempel kan ny information eller nya referenser ha lagts till. Dessutom kan struktur och språklig stil skilja sig mycket från det som du hade tänkt dig.
- Eftersom dessa promptar kan leda till mycket stora och spridda förändringar kan det vara svårt för dig att bedöma förslaget.
Bra promptar
"Jag skriver en uppgift för en universitetskurs i fysiologi. Kan du ge mig exempel på saker jag kan ändra i texten samt förklara varför?"
"Kan du ge mig exempel på hur jag kan göra strukturen på min inlämning ännu tydligare?"
"Kan du hjälpa mig att göra min text mer akademisk så att den passar en inlämningsuppgift i omvårdnad på universitetsnivå? Förklara också varför ändringar ska göras!"
Varför är dessa promptar bra?
- Dessa promptar ger en tydlig kontext för din text, vilket förmodligen ger dig mer passande svar.
- Du ber om förslag istället för omskrivningar, och du tvingas ta ställning till alla förslag och riskerar inte att något bara ”slinker förbi”. Och du lär dig mer!
- Du ber också om förklaringar till varför olika förslag ges – det gör det lättare för dig att göra informerade val, och du har också möjlighet att lära dig mer.
Mindre bra promptar
Varför är dessa promptar inte bra?
- Det saknas information om sammanhang och syfte. AI-verktyg kan inte avgöra vad du tycker är viktigt.
- Prompten är för ospecifik eftersom det saknas information om vad sammanfattningen ska innehålla. AI-verktyg kan inte sammanfatta, utan bara förkorta text.
Bra promptar
Varför är dessa promptar bra?
- Det är tydligt vad du vill ha.
- Du kan verifiera svaren och läsa vidare på egen hand.
- Du får en bra grund att stå på, vilket gör det lättare för dig att ta dig an hela texten.
Om du använt AI för att skriva din text, har du säkerställt att:
- du kan stå för allt i texten och kan besvara frågor om innehållet?
- texten är ditt eget arbete, så att din lärare kan bedöma ditt lärande och din kunskap?
- du angett vilka källor som du har använt?
- du själv läst alla källor som du refererar till?
- du inte har delat känsliga personuppgifter med verktyget?
Om du har använt AI för att läsa eller förenkla/korta ned en text, har du:
- använt AI som ett komplement till kurslitteraturen, inte som ersättning?
- låtit bli att dela upphovsrättsskyddat material med verktyget?
En anledning till att det kan vara svårt att avgöra om och hur man får använda AI är att det är ny teknik – och att vi kollektivt inte riktigt har klurat ut hur vi bäst använder den. Att då dra en parallell till en situation vi är mer bekanta och bekväma med – som att få hjälp av en kompis – kan göra det lättare att fatta beslut.
”Min kompis Kim”-principen kan hjälpa dig att avgöra om det är lämpligt att använda AI, genom att du byter ut ”AI” eller ”ChatGPT” mot ”min kompis Kim”.
Till exempel:
Det låter inte okej, eller hur? Då är det inte heller okej att använda AI på detta sätt.
Varför?
Exemplet är inte okej eftersom texten du lämnar in ska vara din egen. Det är också mycket svårt för läraren att bedöma ditt lärande när du inte skrivit texten själv.
Låter det okej? Då är det generellt också okej att använda ChatGPT eller andra AI-verktyg på det sättet.
Varför?
Exemplet är generellt okej eftersom du ber om feedback, utvärderar den noggrant och sedan gör arbetet på egen hand. På så sätt utvecklas din kunskap och texten blir din egen och din lärare kan bedöma ditt lärande. Att be om feedback anses generellt främja lärande och uppmuntras därför av många lärare.
”Min kompis Kim” kan förstås inte alltid ge dig det slutgiltiga svaret på om du får eller bör använda AI i ett visst sammanhang – men principen kan hjälpa dig på vägen mot ett genomtänkt beslut.
Se en inspelad föreläsning av Anna Borgström (skrivpedagog) om AI och skrivande (från KI-dagen "AI in practice").

Tänk på!
Du är alltid ansvarig för ditt eget lärande och det du producerar i dina studier.
Se till att du gör det med akademisk hederlighet, det vill säga att du är transparent med hur du använder verktygen samt inte använder dem mer än vad som är tillåtet för din kurs.
Dela inte personuppgifter, känsliga data eller upphovsrättsskyddat material med verktygen.
Om du vill att vi ska kontakta dig angående din feedback, var god ange dina kontaktuppgifter i formuläret nedan