Skriva, läsa och sammanfatta med AI

Du kan använda AI på flera sätt i din skriv- och läsprocess. Det kan vara till stöd i ditt skrivande och hjälpa dig att förbättra din text. Det kan också vara till stöd på olika sätt när du läser kurslitteratur och andra texter. Om du använder AI på ett genomtänkt sätt kan det bidra till ditt lärande utan att du behöver vara orolig för att råka fuska. 

Skriva med AI

Generativ AI kan vara till stöd i skrivprocessens olika delar. Det kan användas för att komma i gång med skrivandet, utveckla texten och förbättra den. Kom dock ihåg att du måste dubbelkolla alla förslag, både så att allt blir rätt och att du kan stå för din text. Till sist måste texten vara din egen.

För att komma igång med skrivandet kan du använda AI för att: 

  • Generera idéer och förslag på ämnen att skriva om – som du sedan utvärderar och arbetar vidare med på egen hand.
  • Komma igång och slippa skrivkramp, genom att be AI generera någon rad om ditt ämne och sedan redigera och bygga ut texten.
  • Skapa en disposition för din text – som du sedan utvärderar, justerar och bygger vidare utifrån.
  • Sortera innehåll genom att göra begrepps- eller tankekartor.

För att förbättra din text kan du använda AI för att:

  • Strukturera innehållet så att det blir logiskt för dig och din läsare.
  • Dela in texten i stycken.
  • Finputsa språket genom att be om förslag på förbättring i meningsbyggnad eller textbindning.
  • Upptäcka vissa grammatiska felaktigheter.
  • Hitta en stilnivå som är anpassad till uppgiften, men också din egen språkliga stil.  
  • Vässa din argumentation genom att be om motargument.
  • Få återkoppling på din text (men fundera på om återkopplingen är rimlig och om din text blir bättre med den!). 

Alternativ för dig som skriver på engelska

Om du skriver på engelska finns AI-funktioner som inte är generativa det vill säga inte skapar text åt dig till exempel Grammarly och Instatext. Vissa funktioner i dessa verktyg är goda alternativ till generativa AI-verktyg och ger dig istället förslag på förändringar som du aktivt måste ta ställning till. Förslagen bygger på regler om grammatik och skrivande men självklart måste du ändå tänka igenom alla förslag innan du accepterar dem. 

Snabba fakta

  • Förslagen du får från generativa AI-verktyg är baserade på statistisk sannolikhet – inte på fakta eller regler om grammatik eller skrivande. Läs mer om hur AI-verktyg fungerar.
  • AI ger ofta rimliga svar – men låt dig inte luras att sänka garden för ditt kritiska tänkande.
  • Du måste kunna stå för allt som står i texten (precis som vanligt). Dubbel- eller trippelkolla att allt stämmer!
  • Din lärare måste kunna förstå att du har lärt dig något – din text ska därför vara ditt eget arbete och du måste kunna uppfylla läromålen för din kurs.

Läsa och sammanfatta med AI

Generativ AI kan användas som stöd i läsandet av långa och komplexa texter och underlätta din förståelse på olika sätt. Det kan dock inte ersätta din egen läsning av originaltexten, utan endast komplettera.

Generativ AI beskrivs ofta som användbart för att sammanfatta en text, men i själva verket kan verktygen bara korta ner en text. Att bara läsa en förkortning av texten kan leda till en begränsad eller till och med felaktig förståelse av innehållet. 

Du kan använda AI-verktyg i din läsprocess för att: 

  • Förenkla och/eller förkorta en text för att få en översikt av ett ämne. Du kan sedan ta dig an hela texten och på så sätt fördjupa din förståelse av texten.
  • Översätta texter. Lita dock inte blint på resultaten utan dubbelkolla att allt stämmer. Särskilt specialtermer är ofta viktiga att dubbelkolla.
  • Identifiera nyckelbegrepp, teman och bärande idéer men dubbelkolla att allt stämmer! Läs mer om att söka information med AI här.
  • Fördjupa din förståelse för texten genom att formulera instuderingsfrågor. Läs mer om att skapa quiz och flashcards med hjälp av AI.
     

Snabba fakta

  • AI kan korta ned text, inte sammanfatta på en djupare nivå.
  • Om du bara läser en förkortad och/eller en förenklad version av en text riskerar du att få en begränsad eller till och med felaktig förståelse.
  • Om du vill använda en text som källa i ditt arbete måste du ha läst hela texten – och inte bara en förkortad version.
  • Dela inte upphovsrättsskyddat eller känsligt material (t.ex. patientuppgifter) med AI-verktyg.

Prompt-tips

Hur du ställer din fråga – alltså vilken prompt du använder – påverkar i hög grad vilket svar du får. Här visar vi exempel på vad som fungerar bättre och sämre när du ber om hjälp med din text. Genom att formulera dig tydligt, med kontext och konkreta önskemål, ökar du chansen att få användbara och begripliga förslag.

Tänk på!
Ikon öga cirkel utropstecken

Tänk på!

Du är alltid ansvarig för ditt eget lärande och det du producerar i dina studier. 

Se till att du gör det med akademisk hederlighet, det vill säga att du är transparent med hur du använder verktygen samt inte använder dem mer än vad som är tillåtet för din kurs.

Dela inte personuppgifter, känsliga data eller upphovsrättsskyddat material med verktygen.

Hade du nytta av informationen på denna sida?

Om du vill att vi ska kontakta dig angående din feedback, var god ange dina kontaktuppgifter i formuläret nedan

Jag godkänner att mina (frivilligt lämnade) personuppgifter (namn, e-post) lagras i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Uppgifterna används endast till att återkoppla till den som använder formuläret.
Senast uppdaterad: 2025-06-26