Avhandlingar i KI Open Archive

KI Open Archive är Karolinska institutets institutionella repositorium där du hittar avhandlingar och öppet publicerade manuskript och artiklar skrivna vid Karolinska Institutet.

Ska din avhandling e-spikas? På den här sidan hittar du information om hur det går till.

KI Open Archive

KI Open Archive är KI:s institutionella repositorium för avhandlingar och parallellpublicerade artiklar från Karolinska Institutet.

E-spikning av din avhandling

När din disputationsansökan blivit godkänd får du ett mejl med ISBN-nummer till din @ki.se-adress. Detta nummer ska kopieras in i avhandlingsmallen på avsedd plats.

När du fått positivt besked på förhandsgranskningen av dina delarbeten och du har godkänt provtrycket av din avhandling från tryckeriet levererar tryckeriet kappafilen till KIB varpå biblioteket e-spikar avhandlingen i KI Open Archive.

Så fort e-spikningen är klar får du ett e-postmeddelande från publications@ki.se som innehåller bekräftelse och en unik länk till din avhandling i KI Open Archive.

iThenticate

För att säkerställa att plagiat inte förekommer granskas alla ramberättelser (”kappor”) i textmatchningsverktyget iThenticate. Detta görs efter att e-spikningen av avhandlingen i KI Open Archive är genomförd.

Instruktioner för hur du använder iThenticate och hur du ska tolka plagiatrapporten hittar du på Medarbetarportalen på sidan Plagiatgranskning inom forskarutbildning.

Upphovsrätt för delarbeten

För de artiklar du vill ska ingå i din avhandling, så kallade delarbeten, behöver du kontrollera upphovsrätten för var och en. Många artiklar är publicerade med en CC BY-licens och då behöver du inte be förlaget om tillstånd att återanvända artikeln i din avhandling. Om artikeln inte har en CC BY-licens har du ofta undertecknat ett ”Copyright Transfer Agreement” (CTA) där du avstått delar av eller hela din upphovsrätt (copyright). I de fallen behöver du be förlaget om tillstånd först, det brukar ofta gå att göra via tidskriftens hemsida. Här har vi samlat mer information kring upphovsrätt

Val av licens till avhandlingskappan

Du äger alltid, och under alla omständigheter, rättigheterna till avhandlingens ramberättelse (kappan) och kan återanvända materialet efter eget godtycke. Du har möjlighet att dela din avhandlingskappa med en öppen Creative Commons-licens. Valet gör du i avhandlingsmallen. En öppen licens underlättar spridningen av dina forskningsresultat genom att tydligt signalera till användare hur materialet får användas utan att du som författare och upphovsrättsinnehavare behöver tillfrågas.

Vilken licens ska jag välja?

Rekommendationen är att när så är möjligt välja den mest öppna licensen, CC BY 4.0. Det är den licens som förespråkas i de nationella riktlinjerna för öppen vetenskap.

Oavsett vilken licens du väljer ska de som använder din Creative Commons-licensierade publikation uppge att det är du som är upphovsperson samt eventuella förändringar, när de använder, eller sprider ditt verk.

Om kappan har ett sådant innehåll att det är viktigt att du som upphovsperson behåller kontrollen över vem som får använda det i kommersiella syften eller göra ändringar i det, kan du välja någon av licenserna som innehåller NC- eller ND-villkoret.

Du kan avstå att välja en öppen licens till din kappa. I så fall väljer du alternativet med en tom rad i avhandlingsmallen. Det innebär att din avhandling e-spikas och kappan publiceras fritt tillgängligt i KI Open Archive. All övrig användning kräver ditt godkännande.

Här finns information om de licenstyper du kan välja till din kappa. Hos Creative Commons hittar du licenstexterna i sin helhet samt mer om vad det innebär att licensiera ditt verk med en öppen licens. Har du frågor kring vad licenserna innebär kan du kontakta biblioteket.

Två personer sitter framför en laptop

Publiceringsstöd

Kontakta oss med frågor kring open access, bibliometri, publicering i KI Open Archive och strategisk publicering.

Senast uppdaterad: 2024-09-05