AI och lärande
AI kan försämra eller förbättra ditt lärande, beroende på hur verktygen används. Det är därför viktigt att tänka igenom hur du kan använda AI så att det bidrar till ditt lärande.
Vad händer med ditt lärande när du använder AI?
Det främsta syftet med studier är både att lära dig saker och att få kvitto på det du lärt dig (det vill säga betyg), vilket gör att du kan söka jobb eller vidareutbildning som kräver dessa förkunskaper.
Att lärandet är i fokus betyder att det inte enbart är slutprodukten som är intressant (det vill säga hur dina inlämningsuppgifter ser ut), utan du behöver även fundera på vägen dit och hur det utvecklar dina kunskaper och förmågor.
Att ta till snabba lösningar – exempelvis att be AI utföra en större del av uppgiften – kan kännas lockande i stunden, men det kan också leda till att du inte lär dig. Men om du använder AI på ett bra sätt kan det istället utgöra ett effektivt sätt att lära sig.
Mindre bra exempel
Du använder AI för att generera stora delar av en text, kollar igenom den så att det ser bra ut och lämnar sedan in den.
Du använder AI för att slippa läsa kurslitteraturen och ber ett AI-verktyg ge dig en mycket kort sammanfattning.
Varför är dessa exempel mindre bra?
- Du lär dig inte särskilt mycket eller får en begränsad förståelse.
- Din lärare kan inte bedöma ditt lärande baserat på din text.
Bra exempel
Du använder AI för att få feedback på strukturen i din text. Du ber om förklaringar till alla förslag. Du tar noggrant ställning till alla förslag.
Du använder AI för att få en sammanfattning av en svår text. Du läser texten, funderar och tar dig sedan an texten i sin helhet. Medan du läser bygger du aktivt på den förförståelse som du fick när du läste den förenklade texten, och funderar på vad som är annorlunda respektive nytt jämfört med den förenklade texten.
Varför är dessa exempel bra?
- Du lär dig mer samtidigt som studierna kan kännas lättare.
- Din lärare kan bedöma din text eftersom den i stort är din egen.
Här är fler exempel på hur du kan använda AI
- Skaffa dig en överblick över nya och komplexa ämnen genom att be om förtydliganden eller olika infallsvinklar på ett ämne. Tänk på verktygen har begränsningar och inte vet vad som är sant eller falskt. Läs mer om hur generativ AI fungerar här.
- Förbättra din språkinlärning genom att be om exempeltexter för att öva på en specifik genre/texttyp och/eller be om återkoppling på ditt eget språk i en konversation med verktyget. Läs mer om AI och skrivande här.
- Skapa quiz, flashcards eller annat för att träna inför exempelvis en tenta.
- Ta anteckningar från en föreläsning.
- Koda data.
Skapa quiz eller flashcards med hjälp av AI
Ett bra sätt att använda AI på som kan hjälpa din inlärning är att exempelvis använda AI för att förbereda dig inför en tenta. Det kan du göra genom att ta fram quiz eller flashcards utifrån litteratur, som ett komplement.
Du kan antingen använda en stor språkmodell, exempelvis Chatgpt eller Copilot, eller andra specifika verktyg som är framtagna för att skapa quiz. Om du använder en stor språkmodell kommer du att behöva prompta denna för att få ut ett användbart quiz eller flashcards.
Ta anteckningar från en föreläsning
Det finns olika verktyg som du kan använda för att ta anteckningar från en föreläsning. Flera verktyg kan hjälpa dig att ta upp diktamen under en föreläsning, det vill säga, ta anteckningar så att du kan fokusera på annat. Framförallt är det automatiserade transkriberingsverktyg som kan hjälpa dig med anteckningar från en föreläsning. Det är tillåtet att spela in föreläsningar (ljudet) för eget bruk, men du får inte sprida det vidare till en kursare.
Generella (dvs de har inget tydligt enskilt användningsområde)
Ta fram quiz eller flashcards
Transkribera
- Onenote via Microsoft 365 (kostar, men gratis via KI)
- Klang.ai (begränsad gratisversion)
Översätta
- Google translate (gratis)
- DeepL (begränsad gratisversion)
Koda data
- Nvivo (finns både versioner med och utan AI) (kostar)
Prompt-tips
När du använder generella AI-verktyg som till exempel Copilot eller ChatGPT är det viktigt att tänka på hur du promptar, det vill säga hur du formulerar frågan till verktyget. En välformulerad prompt ger dig oftast mycket bättre resultat. Nedan följer några tips på bra respektive mindre bra promptar för att utveckla ditt lärande.
Mindre bra promptar
Varför är dessa promptar inte bra?
- Prompten är för ospecifk eftersom du inte ger detaljer om hur quizet ska utformas.
- Prompten är för ospecifik eftersom det saknas information om vad sammanfattningen ska innehålla. AI-verktyg kan inte sammanfatta, utan bara förkorta text.
- Det saknas information om sammanhang och syfte. AI-verktyg kan inte avgöra vad du tycker är viktigt.
Bra promptar
Varför är dessa promptar bra?
- De innehåller mer kontext, till exempel:
- lärandemålen för din kurs.
- mer information om vem du är, det vill säga student på vilket program och vilket år.
- exempel på vilken typ av svar som du vill ha.
- Om du har använt AI för att skriva en text, är texten och arbetet fortfarande ditt eget?
- Har du lärt dig lika mycket som om du inte hade använt AI-verktyg, tror du?
- Kan du stå för allt innehåll i din text eller uppgift, till exempel om du skulle få detaljerade frågor innehållet?
- Om du använt AI för att skapa quiz, har du dubbelkollat svaren du får från AI-verktyget och att de stämmer?
- Har du använt AI som ett komplement till din kurslitteratur, inte som ersättning?
En anledning att det kan vara svårt att bestämma om och hur man får använda AI är att AI är ny teknik och att vi kollektivt inte riktigt listat ut helt och hållet hur vi kan använda det. Att då dra en parallell till en situation vi är både mer bekanta och mer bekväma med – att få hjälp från en riktig människa – kan hjälpa oss att ta beslut.
”Min kompis Kim”-principen kan hjälpa dig att avgöra om det är tillåtet att använda AI för något genom att byta ut ”AI” eller ”ChatGPT” mot ”min kompis Kim”.
Till exempel:
Det låter inte okej, eller hur? Då är det inte heller okej att använda AI på detta sätt.
Varför?
Exemplet är inte okej eftersom din förståelse för ämnet kan bli mycket begränsad om du inte läser kurslitteraturen. Det kan också hända att du får felaktig information från AI-verktyget eller konstiga frågor som hindrar dig från att förstå ämnet.
Låter det okej? Då är det generellt okej att använda ChatGPT eller andra AI-verktyg på dessa sätt.
Varför?
Exemplet är okej eftersom du använder AI enbart som stöd; du läser också kurslitteraturen och tar fullt ansvar för ditt lärande och din kunskap.
”Min kompis Kim” kan förstås inte alltid hjälpa dig att avgöra om du kan och bör använda AI på ett visst sätt, men principen kan hjälpa dig i processen mot att ta ett väl genomtänkt beslut.

Tänk på!
Du är alltid ansvarig för ditt eget lärande och det du producerar i dina studier.
Se till att du gör det med akademisk hederlighet, det vill säga att du är transparent med hur du använder verktygen samt inte använder dem mer än vad som är tillåtet för din kurs.
Dela inte personuppgifter, känsliga data eller upphovsrättsskyddat material med verktygen.
Om du vill att vi ska kontakta dig angående din feedback, var god ange dina kontaktuppgifter i formuläret nedan