E-spikning och parallellpublicering i KI Open Archive

I KI Open Archive hittar du avhandlingar skrivna vid Karolinska Institutet och öppet publicerade manuskript och artiklar.

Ska du e-spika (e-publicera) din avhandling eller parallellpublicera din artikel? Följ instruktionerna på denna sida.

KI Open Archive

Artiklar, avhandlingar och examensarbeten från Karolinska Institutet.

E-spika din avhandling

Efter att betygsnämnden har genomfört sin förhandsgranskning kommer du att få ett e-postmeddelande från publications@ki.se att det är dags att e-spika (e-publicera) din avhandling.

Följ dessa instruktioner:

1. Gå till KI Open Archive.
  2. Klicka på "Log in" längst upp till höger på sidan.
  3. Klicka på "Log in with KI ID" och logga in med din KI-inloggning.
  4. Öppna den befintliga posten genom att klicka på titeln ("Untitled").
  5. Klicka på ”Resume” (grön knapp).
  6. Fyll i formuläret (Describe), klicka på "Next".
  7. Se så att allt blev rätt (Review), klicka på "Next".
  8. Läs igenom och godkänn licensen (License), genom att kryssa i rutan längst ned på sidan, klicka sen "Complete submission".

Avvakta e-postmeddelande från publications@ki.se som innehåller bekräftelse och unik länk till ditt dokument.

Spikning och spridning av avhandling

Formgivning och tryck av avhandling

Skaffa ISBN

Om du ska trycka din avhandling behöver du ett ISBN (International Standard Book Number). Klicka på knappen nedan och logga in med ditt KI-ID. Fyll sedan i och skicka formuläret så kommer du att få ett ISBN till din e-postadress.

iThenticate

För att säkerställa att plagiat inte förekommer granskas alla ramberättelser (”kappor”) i antiplagieringsverktyget iThenticate. Detta görs efter att e-spikningen av avhandlingen i KI Open Archive är genomförd.

Plagiatgranskning inom forskarutbildning.

Upphovsrätt

Du äger alltid, och under alla omständigheter, rättigheterna till avhandlingens ramberättelse (kappan) och kan återanvända materialet efter eget godtycke. I fråga om de ingående artiklarna är dock ofta fallet att du undertecknat ett ”Copyright Transfer Agreement” (CTA) där du avstått delar av eller hela din upphovsrätt (copyright). Här har vi samlat mer information kring upphovsrätt

Parallellpublicera din artikel

I KI Open Archive är det möjligt att parallellpublicera sin artikel som redan publicerats i en tidskrift. Villkoren för parallellpublicering kan variera mellan tidskrifter, bland annat vilken version som får publiceras. Ladda upp din artikel eller manuskript i KI Open Archive så hjälper vi dig med att undersöka vad som får publiceras och när.

1. Gå till KI Open Archive.
  2. Klicka på "Log in" längst upp till höger på sidan.
  3. Klicka på "Log in with KI ID" och logga in med din KI-inloggning.
  4. Klicka på länken "(You may) start a new submission".
  5. Välj "Artiklar/Articles" i rullgardinsmenyn "Collection" och klicka på "Next".
  6. Ange doi, pmid, titel eller författare i sökrutan (Lookup) och klicka på ”Search”. Klicka på ”Import” för den aktuella publikationen. Uppgifter om publikationen hämtas från PubMed. Klicka på "Next".
  7. Fyll i uppgifter som saknas (Describe), klicka på "Next".
  8. Ladda upp din fil (Upload), klicka på "Next".
  9. Se så att allt blev rätt (Review), klicka på "Next".
  10. Läs igenom och godkänn licensen (License), genom att kryssa i rutan längst ned på sidan, klicka sen "Complete submission".

Elektronisk publicering av examensarbeten

Under perioden 2013-2016 publicerades cirka 100 examensarbeten på kandidat- och magister/master-nivå i KI Open Archive. I dagsläget publiceras inga examensarbeten här.

Två personer sitter framför en laptop

Publiceringsstöd

Kontakta oss med frågor kring open access, bibliometri, publicering i KI Open Archive och strategisk publicering.

Senast uppdaterad: 2024-04-03