Konkreta exempel
Det kan vara svårt att veta hur du får använda AI för dina studier. Här listar vi exempel på hur du generellt får och inte får använda AI i dina studier. Observera dock att din lärare kan bestämma att studenter inte får använda AI alls eller mer restriktivt. Många lärare vill också att du redogör för vilka AI-verktyg du har använt och hur. Kontrollera alltid vad som gäller för din kurs eller uppgift!
Så får du generellt använda AI i dina studier – och varför
- För att generera idéer som du sedan utvärderar och utvecklar på egen hand.
- För att skapa dig en uppfattning om ett forskningsfält innan du sedan fördjupar din sökning för att få en mer heltäckande och neutral bild.
- För att komma över skrivkramp, genom att be AI generera någon rad om ditt ämne – för att inspireras och sedan redigera och bygga ut texten.
- För att skapa en disposition för en text, vilken du sedan utvärderar och utvecklar på egen hand.
- För att förbättra din text genom att låta ett AI-verktyg generera förändringsförslag, som du sedan granskar noga, både vad gäller innehåll och ord, och tar ställning till (Tips! Be verktygen att förklara varför förändringar och förslag gjorts).
- För att hjälpa dig i läsprocessen, till exempel genom att skapa en förenklad version av en text innan du läser hela.
- För att översätta text (även om du bör kontrollera riktigheten i översättningen, särskild vad gäller termer).
- För att skapa quizfrågor som hjälper dig att lära. Läs mer om att använda AI för att skapa quizfrågor.

Alla dessa exempel, där det generellt är okej att använda AI, har några saker gemensamt:
- Du använder AI som ett verktyg, men gör arbetet på egen hand och texten är din egen.
- Du dubbelkollar allt och kan till fullo stå för det som står i din text.
- Du ser till att du lär dig mycket samtidigt som du använder AI.
- Din lärare kan bedöma ditt lärande eftersom texten i huvudsak är din egen.
Så får du generellt inte använda AI i dina studier – och varför
- För att generera en hel text eller långa delar av en text, även om du läser igenom den och tycker att texten verkar rimlig.
- För att generera en hel text eller långa delar av en text, även om du dubbelkollar innehåll och referenser noga.
- För att generera en hel text eller långa delar av en text, även om du ändrar en hel del i den (inklusive dubbelkollar innehåll och referenser).
- För att ändra så mycket i din text att den inte längre utgör ditt eget arbete.
- För att ändra så mycket i din text att din lärare inte längre kan bedöma och betygsätta din kunskap.

Alla dessa exempel, där det generellt inte är okej att använda generativ AI, har några saker gemensamt:
- Du låter AI-verktygen ta över, och ditt eget bidrag blir mindre.
- Det är tveksamt om du kan stå för allt innehåll.
- Du riskerar att inte lära dig lika mycket som om du inte använt verktygen.
- Det blir väldigt svårt för din lärare att bedöma ditt arbete på ett rättvist sätt – du har helt enkelt inte visat genom din text vad du vet och kan.
Snabba fakta
- Du får använda generativ AI som ett verktyg men det får inte ta över.
- Du måste kunna stå för allt i din text/uppgift.
- Din lärare måste kunna bedöma ditt lärande baserat på din text.
Läraren ska kunna bedöma dina kunskaper
En inlämningsuppgift har två huvudfunktioner:
- Att du ska lära dig något medan du arbetar med uppgiften.
- Att du ska visa din lärare vad du vet, vad du kan samt vad du har lärt dig, så att hen kan bedöma din kunskap och dina förmågor för att kunna ge dig rätt betyg.
För att en inlämningsuppgift ska kunna uppfylla dessa två funktioner måste din text vara din egen. Om du ber ett AI-verktyg att skriva en text åt dig, så är risken att lär du dig väldigt lite – det blir dessutom oerhört svårt för din lärare att veta vad du har lärt dig.
Några frågor du kan ställa dig själv är:
- Kan min lärare läsa den här texten och avgöra vad jag lärt mig?
- Tror jag att min lärare skulle tycka att min AI-användning var okej?
- Skulle jag glatt kunna berätta för min lärare om hur jag använt AI?
Om du tvekar att svara ja på frågorna kan det vara ett tecken på att du använt AI för mycket och att du bör fråga din lärare. Till sist är det alltid din lärare som bestämmer exakt hur du får använda AI under en kurs. Läraren kan alltså förbjuda dig att använda AI över huvud taget, eftersom hen tror att det främjar ditt lärande och/eller hens förmåga att bedöma din kunskap.
Fråga om du är osäker
AI-tekniken som finns idag är fortfarande väldigt ny och det finns därför oklarheter som inte finns på samma sätt kring teknik och situationer som vi har haft en längre tid. Ett bra sätt att komma framåt är därför att våga prata öppet med varandra, både kursare och lärare, om AI-verktyg och hur vi använder dem. Ställ frågor – det är säkert fler än du som undrar. Och: försök också ha förståelse för att din lärare kanske inte alltid har alla svar på en gång. Omställningen är stor även för dem. Det är dock okej att be dem fundera/undersöka och återkomma.
Till sist: Om du är ärlig och transparent gentemot din lärare kring hur du använder AI-verktyg för dina uppgifter kan du inte fuska, eftersom du inte försöker vilseleda. Däremot kan du behöva göra om uppgifter, eller delar av dem, om din lärare bedömer att du använt AI så pass mycket att du inte kan visa att du uppfyllt kursmålen och/eller att hen inte kan bedöma din uppgift på ett rättvist sätt.
- Om du använt AI för att skriva en uppgift eller text, är texten och arbetet fortfarande ditt eget?
- Kan du stå för allt innehåll i din text eller uppgift, till exempel om du skulle få detaljerade frågor innehållet?
- Tror du att din lärare kan bedöma ditt lärande och kunnande på ett rättvist sätt baserat på den uppgift du genomfört?
- Skulle du våga berätta för din lärare exakt hur du har använt AI i ditt arbete?
- På det sätt du använt ett AI-verktyg, skulle det vara okej att använda en kursare eller annan person i din närhet (”Min kompis Kim”) utan att fuska?
En anledning till att det kan vara svårt att bestämma om och hur man får använda AI är att AI är ny teknik och att vi kollektivt inte riktigt listat ut helt och hållet hur vi kan använda det. Att då dra en parallell till en situation vi är både mer bekanta och mer bekväma med – att få hjälp från en riktig människa – kan hjälpa oss att ta beslut.
”Min kompis Kim”-principen kan hjälpa dig att avgöra om det är tillåtet att använda AI för något genom att byta ut ”AI” eller ”ChatGPT” mot ”min kompis Kim”.
Till exempel:
Det låter inte okej, eller hur? Då är det inte heller okej att använda AI på detta sätt.
Varför?
Exemplet är inte okej eftersom du inte uppfyller syftet med uppgiften. Syftet med alla skrivuppgifter är att du ska lära dig, och med en reflektionsuppgift att du själv faktiskt ska reflektera. I detta exempel har du dock inte lärt dig något, texten är inte din egen och din lärare kan inte bedöma ditt lärande på ett rättvist sätt.
Låter det okej? Då är det generellt okej att använda ChatGPT eller andra AI-verktyg på dessa sätt.
Varför?
Exemplet är okej eftersom du enbart använder AI/din kompis Kim för att få feedback på din text och sedan noggrant tar ställning till alla förslag samt gör allt arbete själv. Din lärare kan bedöma ditt lärande baserat på texten.
”Min kompis Kim” kan förstås inte alltid hjälpa dig att avgöra om du kan och bör använda AI på ett visst sätt, men principen kan hjälpa dig i processen mot att ta ett väl genomtänkt beslut.
Vi på biblioteket har har spelat in två poddavsnitt om AI. Det första handlar om vad AI är och vilka frågar vi fått om AI på KIB. Det andra rör KI-studenters användning av AI. Poddarna kan hittas på KIB:s sidor eller på ställen där du normalt hittar poddar.

Tänk på!
Du är alltid ansvarig för ditt eget lärande och det du producerar i dina studier.
Se till att du gör det med akademisk hederlighet, det vill säga att du är transparent med hur du använder verktygen samt inte använder dem mer än vad som är tillåtet för din kurs.
Dela inte personuppgifter, känsliga data eller upphovsrättsskyddat material med verktygen.
Här kan du läsa mer om AI
Om du vill att vi ska kontakta dig angående din feedback, var god ange dina kontaktuppgifter i formuläret nedan