Tips för Microsoft Word

Som student, doktorand eller forskare på KI använder du säkerligen ordbehandlingsprogrammet Word i ditt skrivande. Det kan röra sig om allt från kortare inlämningsuppgifter och längre uppsatser till avhandlingar och vetenskapliga artiklar. Oavsett kan man behöva lära sig mer om programmet för att skrivarbetet ska gå smidigt.

Microsoft Word är en del av Office-paketet, som även innehåller till exempel Excel och PowerPoint. Office-paketet, och därmed Word, finns i flera olika versioner. På bibliotekets datorer används Word 2010, men om du har en egen dator är sannolikheten stor att du har en nyare version installerad.

Word finns även för Mac-datorer. Den senaste versionen är Word för Mac 2019, den tidigare är Word för Mac 2016.

På Wikipedia finns en komplett lista över alla versioner.

Sidnumrering

Börja sidnumreringen på sida 3 i Word
Ikon paginering i Word

Börja sidnumreringen på sida 3 i Word

I mer formella texter, till exempel uppsatser, är det vanligt att sidnumreringen inleds på den sida där brödtexten börjar, till exempel en inledning eller bakgrund. På titel- och innehållsförteckningssidan väljer man då att utesluta sidnummer – dessvärre en aning krångligt att göra i Word.

Innehållsförteckning

För att kunna skapa en automatisk innehållsförteckning i Word behöver du använda programmets rubrikmallar, som håller koll på hierarkin mellan rubrikerna och hur de ska formateras. Mer om det kan du läsa om på Office.com.

Uppsats- och avhandlingsmall

Word-mallar för uppsatsskrivande tillhandahålls av respektive utbildningsprogram. Däremot finns en avhandlingsmall för Karolinska Institutets doktorander.

Support

Biblioteket ger inte support i hur du som är student på KI ska använda Word, men i "Lär dig mer"-rutan här nedan hittar du ett antal lärresurser och guider som kan hjälpa dig.

Är du doktorand och har frågor om avhandlingsmallen? Läs mer om KI:s mall för avhandlingar.

Senast uppdaterad: 2024-02-06