Artikelbeställningar och fjärrlån

OBS! Från 20 December till 7 Januari kommer alla beställningar som kräver manuell handläggning att ha längre leveranstid. Detta gäller framförallt alla fjärrlånebeställningar av böcker och artikelbeställningar som kräver extra tillsyn av personal. 

 

Om biblioteket inte har den bok eller artikel du behöver, då kan vi försöka hitta ditt önskade material hos andra bibliotek och fjärrlåna in det. För att beställa material måste du vara antingen KI-student eller KI-anställd och ha ett bibliotekskonto. Detta gäller oavsett om du vill beställa artiklar eller begära fjärrlån av böcker. Har du inget bibliotekskonto kan du fylla i vårt ansökningsformulär. Om du har ett bibliotekskonto kan du använda vårt beställningsformulär. Du kan också lämna ett inköpsförslag om du tycker att det är en bok biblioteket borde äga.

OBS! Studenter inom Stockholmsområdet kan ej beställa fjärrlån av böcker som finns på bibliotek inom Stockholm. Sådana beställningar kommer att nekas och hänvisas till de bibliotek i Stockholm som har boken.

Tidigare kunde anställda beställa artiklar utan bibliotekskonto men den möjligheten finns inte längre i och med ett systembyte för artikelbeställningsleveranstjänster 20 maj. Detta systembyte kommer att innebära att allt fler artiklar kan skickas direkt via e-post eller laddas ner från Mina Lån på ditt bibliotekskonto.

Ansöka om ett bibliotekskonto


För att beställa material måste du ha ett bibliotekskonto och vara antingen KI-student eller KI-anställd på KI. Studenter får automatiskt ett bibliotekskonto när de aktiverar sitt studentkonto och behöver inte ansöka. Anställda behöver ansöka om ett bibliotekskonto och gör det enkelt via detta formulär. Därefter är det bara att kontakta biblioteket för aktivering av kontot. Läs gärna mer om bibliotekskonton här.
 

Beställa artiklar eller fjärrlån

Beställningsformulär

Steg 1: För att beställa använder man det formulär som finns på bibliotekets hemsida.

 

 

Steg 2: Logga in (observera att endast studenter och anställda på KI kan beställa material)

 

 

Steg 3: Fyll i de fält som du kan och använd rätt formulär om det är bok eller artikel du vill beställa, det kommer att underlätta handläggningen. 

 

Tips! Om du vill beställa en artikel, då kan du få hjälp att autofylla formuläret om du anger artikelns PMID eller DOI.

Förifyllt formulär

När du söker på material i reSEARCH kan du bocka för “Sök även material utan åtkomst via biblioteket” och få träffar på material som inte finns i vår katalog eller som biblioteket inte prenumererar på. Om du är inloggad på ditt konto kommer det att finnas möjlighet att klicka på ett beställningsformulär där all information om ditt material redan är förifyllt.

Steg 1: När du är inloggad och hittat en artikel som ej finns hos KIB, klicka på knappen för beställningsformulär.


 

Steg 2: Formuläret fylls i automatiskt med all nödvändig information. Se till att dina kontaktuppgifter stämmer och skicka sedan beställningen.

 

 

Om du beställer fjärrlån, se till att du har rätt adress på ditt bibliotekskonto!

Leverans

Artiklar

När artikeln du beställt levereras kommer den att skickas till din KI-mejl eller den mejl som du angav vid beställningen. I mejlet kommer det att vara en länk som du klickar på för att ladda ner artikeln. Artikeln kommer också kunna att laddas ner från Mina Lån. Observera att länken endast kan öppnas två gånger. Se till att spara ner artikeln med en gång när du öppnar länken.

Exempel på hur det kan se ut i Mina Lån när man har både reservationer och artikelbeställningar

 

Artiklar som ej går att skicka digitalt kommer att skickas via fysisk post till den adress som är angiven på ditt bibliotekskonto. Se till att du har korrekt adress angiven på ditt konto.

Böcker

Om du är anställd på KI, doktorand eller distansstudent (endast om du bor utanför Stockholmsområdet) kommer böcker som fjärrlånas in att skickas till den adress som är angiven på ditt bibliotekskonto. Se till att du har korrekt adress angiven på konto.

Prislista

GDPR

Student som besöker infodisken i Solna.

Kontakta biblioteket

Du är välkommen att kontakta oss via telefon, e-post och chatt.

Öppettider telefon & chatt

mån - fre: 9:00-16:00
lör - sön: Stängt
Hade du nytta av informationen på denna sida?

Om du vill att vi ska kontakta dig angående din feedback, var god ange dina kontaktuppgifter i formuläret nedan

Jag godkänner att mina (frivilligt lämnade) personuppgifter (namn, e-post) lagras i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Uppgifterna används endast till att återkoppla till den som använder formuläret.
Senast uppdaterad: 2024-12-13