Så hittar du enkelt tidskrifter med förbetalda publiceringsavgifter

full
Publicerad: 2023-10-18

Visste du att du kan publicera dig med omedelbar öppen tillgång i mer än 12 000 tidskrifter utan att själv behöva betala någon publiceringsavgift för open access? Du hittar tidskrifterna med hjälp av verktyget Open Access/APC Checker Tool på bibliotekets webbplats eller via Medarbetarportalen bland de digitala verktygen.

Det finns många anledningar att publicera sig öppet. Den viktigaste orsaken är naturligtvis att din forskning får större spridning. Men som forskare på KI behöver du också följa KI:s open access policy och dessutom leva upp till kraven från olika finansiärer. De flesta av de svenska finansiärer som bidrar ekonomiskt till KI:s forskning, och även EU, kräver numera publicering av forskningsresultat med omedelbar öppen tillgång och CC BY-licens.

För att möjliggöra detta har Karolinska Institutet via universitetsbiblioteket tecknat avtal för öppen publicering med runt 20 förlag, bland annat Springer Nature, Elsevier, Wiley, BMJ och Oxford University Press. Men även med en mängd mindre förlag och rena open access-förlag. Kostnaden för öppen publicering är förbetald genom avtalen.*
Du kan söka efter tidskrifter som omfattas av avtalen i Open Access/APC Checker Tool.

När du får träff på en tidskrift som du letar efter får du också en länk till viktig information om hur du tar del avtalet. Vi rekommenderar starkt att du läser detta. Där hittar du bland annat information om vad som krävs för att du ska kunna ta del av avtalet, vilka artikeltyper som omfattas, samt förlagens egna instruktioner om hur du ska gå tillväga.

Skärmavbild från Open Acces/APC Checker Tool

Tänk på att innehållet i Open Access/APC Checker Tool uppdateras kontinuerligt och titlar kan tillkomma, men även tas bort. Därför är det viktigt att du kontrollerar att din tidskrift är inkluderad i samband med att du skickar in ditt manuskript. Observera också att detta inte är en tjänst för kvalitetsbedömning av tidskrifter, den bör framför allt användas för att kontrollera om en specifik tidskrift ingår i något avtal.

*Eventuella kringkostnader, exempelvis avgifter för färgillustrationer och extrasidor ingår inte!

Lina Waltin

Lina