Distansåtkomst

När du sitter vid en dator utanför KI:s fasta nätverk måste du bli igenkänd som KI-användare på något annat sätt, för att få tillgång till de tidskrifter, databaser och e-böcker som biblioteket tillhandahåller. Här beskriver vi olika sätt att få åtkomst till bibliotekets material på distans, och ger tips om vad du kan göra när det inte fungerar.

Observera att du som inte är KI-anknuten bara kan komma åt bibliotekets elektroniska samlingar från datorerna inne i det fysiska biblioteket.

Börja din sökning på bibliotekets webbplats kib.ki.se

När du börjar din sökning via bibliotekets webbplats kommer du att bli ombedd att logga in med din KI-/studentinloggning när du försöker öppna en databas (som till exempel PubMed, Web of Science eller Cinahl) eller fulltextartikel som inte är fritt tillgänglig.

Även när du söker i databaser som är fritt tillgängliga för vem som helst att söka i, som PubMed eller Google Scholar, är det bra att använda länkarna på kib.ki.se, för då få du tillgång till de artiklar som biblioteket prenumererar på via länken "Get it!@KI".

Ladda ner webbläsartillägg

Det finns två olika tillägg som du kan installera i din webbläsare. Båda tilläggen kollar automatiskt vilka artiklar KI har tillgång till via bibliotekets prenumerationer eller öppen tillgång och hjälper till med inloggning även när du är utanför KI:s nätverk. Du kan söka i exempelvis PubMed eller Google Scholar utan att nödvändigtvis gå via bibliotekets webbplats och ändå få tillgång till de artiklar som biblioteket har prenumeration på. Nedan beskrivs de två tilläggen mer i detalj.

LibKey Nomad

LibKey Nomad visar en ikon med en grön droppe längst ner till vänster när du hamnar på en artikel som biblioteket har prenumeration på eller som är öppet tillgänglig. Klicka på droppen för att komma till KI:s inloggningssida och vidare till själva artikeln.

LibKey Nomad påverkar också träfflistan i bland annat PubMed och Web of Science genom att lägga till ikoner för åtkomst direkt i träfflistan.

  • "Download PDF" visas när artikeln går att ladda ner direkt.
  • "View complete issue" visas när biblioteket prenumererar på tidskriften och leder till tidskriftsnumret i BrowZine.
  • "Access options" leder till formuläret för att beställa artikeln när biblioteket inte har någon prenumeration.

Tillägget finns för webbläsarna Chrome, Edge, Firefox, Brave och Vivaldi (för dator).

Gör så här för att installera LibKey Nomad:

Klart! Nu kommer du att se ikonen på sidor där du har åtkomst till artikeln. Observera att om du har dålig internetuppkoppling kan det ta lite tid innan ikonen visas.

Lean Library Access

Lean Library Access kollar automatiskt upp vilka artiklar som du kan ladda ner via bibliotekets prenumerationer. Finns ingen prenumeration söker tillägget i första hand efter öppet tillgängliga versioner av artikeln, i andra hand länkar det till formuläret för att beställa artikeln.

Tillägget finns för Chrome, Firefox, Safari, Edge och Opera när du använder dator (inte surfplatta eller mobiltelefon).

Gör så här för att installera Lean Library Access:

  • Ladda ner Lean Library Access till din webbläsare.
  • Installera Lean Library Access genom att följa instruktionerna. Välj Karolinska Institutet i menyn. Tillåt gärna popup-rutor, eftersom de informerar dig när du kan få åtkomst till artiklar bakom betalväggar.

Klart! Den grå ikonen uppe i webbläsarens verktygsfält blir grön när Lean Library Access är aktivt och har identifierat material som du kan få åtkomst till antingen via biblioteket eller öppen tillgång.

Lägg till KI som din institution i Google Scholar

Om du lagt till KI som din institution dyker Get it!@KI-länken upp bredvid de sökresultat som biblioteket prenumererar på även om du inte gått till Google Scholar via bibliotekets länkar.

Gör så här:
Gå till Settings (som ibland bara visas som en kugghjulssymbol) under menyn (symbolen med tre vågräta linjer) i Google Scholar. Välj alternativet Library links eller Bibliotekslänkar i vänstermarginalen. Där kan du söka fram och lägga till Karolinska Institutet och eventuellt andra institutioner som du också tillhör.

Google Scholar inställningar för bibliotekslänkar
GetIT

Använd BrowZine på datorn eller din mobila enhet

När du "bläddrar" i en tidskrift från din bokhylla med favorittidskrifter i BrowZine behöver du inte logga in igen om du vill läsa en artikel, ladda ner den för att kunna läsa offline vid ett senare tillfälle eller exportera den till EndNote/Zotero. Använder du BrowZine på en surfplatta eller mobiltelefon behöver du bara uppdatera dina inloggningsuppgifter en gång i halvåret för att fortsätta få tillgång till de tidskrifter som biblioteket prenumererar på.

BrowZine

Tidskriftstjänsten BrowZine ger tillgång till de cirka 10 000 tidskrifter som biblioteket prenumererar på. Bläddra i tidskrifterna, läs offline och samla dina favoriter i din egen bokhylla.

Logga in med KI-inloggning på förlagens plattformar

På många förlags plattformar kan du logga in direkt med din KI-inloggning för att få tillgång till artiklar som biblioteket prenumererar på (som ett alternativ till att gå via en länk på bibliotekets webbplats). Funktionen brukar kallas ”Institutional login”, ”Access through your institution” eller liknande.

Gör så här:

  • Leta efter en länk för att logga in längst upp till höger.
  • Om det finns flera alternativ - välj ”institutional login” eller liknande.
  • Välj Karolinska Institutet i en rullista över institutioner. Listan kan också utgå från region eller identitetsfederation (SWAMID eller UK Federation) på vissa plattformar. 
  • Logga in med din vanliga KI-inloggning på inloggningssidan du skickas till.

Därefter ska du komma åt det innehåll på plattformen som biblioteket prenumererar på. Det kan fortfarande finnas innehåll som inte ingår i bibliotekets prenumeration och som du därför inte kommer åt, trots att du har loggat in.

Observera att många plattformar också erbjuder inloggning med personligt konto som bygger på att du registrerat dig eller har ett personligt medlemskap/prenumeration. Det är en annan typ av inloggning. Syftet med funktionen ”Institutional login” är att du ska kunna bekräfta med din KI-inloggning att du är knuten till KI och därför har tillgång via bibliotekets prenumeration. Syftet med ett personligt konto är ofta är att du ska kunna spara sökningar eller artiklar eller göra personliga inställningar.

På vissa plattformar kan du bli ihågkommen som KI-användare så att Karolinska Institutet redan är förvalt nästa gång.

Felsökning och tips

Har du problem med att få tag på en artikel trots att du har gått någon av vägarna ovan eller sitter på campus? Se om något av dessa tips för felsökning kan hjälpa dig.

Kan du inte logga in med ditt KI-/studentkonto?

  • Är det bara när du försöker logga in på bibliotekets tjänster som det inte fungerar? Observera att du som student bara har tillgång till bibliotekets e-resurser så länge du är aktiv student i Ladok.
  • Har du har generella problem med ditt konto? Kontakta Student-IT. Är du anställd kontaktar du din IDAC-administratör.

Får du ett felmeddelande eller en helt vit sida i din webbläsare?

  • Testa en annan webbläsare. Webbläsarrelaterade åtkomstproblem tenderar att vara vanligare i Internet Explorer än i till exempel Edge, Chrome och Firefox.
  • Om det fungerade i en annan webbläsare kan du testa att rensa cache och cookies i webbläsaren du brukar använda.
  • Kontrollera att du har senaste versionen av webbläsaren du använder.

Kommer du inte till rätt artikel?

  • Sök fram tidskriften i sökrutan på kib.ki.se och klicka dig fram till artikeln via år, volym och nummer. Ibland är det bara länken som är problemet, inte själva tillgången till artikeln.
  • Kontakta gärna biblioteket även om du kommer fram till artikeln så vi kan rätta länkningen.

Står det "ingen fulltext" eller att biblioteket inte har tillgång?

  • Sök fram tidskriften i sökrutan på kib.ki.se och se om tidskriften ska finnas tillgänglig det år som artikeln är publicerad.
  • Om det står att tidskriften ska finnas tillgänglig, kontakta gärna biblioteket så vi hjälpa dig att få tag på artikeln på annat sätt och åtgärda problemet.
  • Är artikeln från ett år som vår prenumeration inte täcker kan du beställa den.

Får du felmeddelandet ”DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN”?

Felet är relaterat till din internetleverantörs DNS-tjänst, som inte lyckas översätta leverantörens domännamn till en IP-adress som webbläsaren kan hitta. Varken KI eller databasleverantören rår över problemet. Här är tips på saker som du kan prova:

Student som besöker infodisken i Solna.

Kontakta biblioteket

Du är välkommen att kontakta oss via telefon, e-post och chatt.

Öppettider telefon & chatt

mån - fre: 10:00-15:00
lör - sön: Stängt
Senast uppdaterad: 2022-04-27