Svårt att avgöra källtyp?

I referensguiderna för APA och Vancouver finns mallar och exempel på olika typer av referenser. Ibland kan det dock vara svårt att avgöra vad det är för typ av källa och att veta vilken mall i referensguiden som ska användas. Här ger vi lite generella tips som kan vara bra då du ska referera till olika typer av källor. Vi går också igenom vad som kännteckenar de olika källtyperna rapport, broschyr, faktablad och webbsida. 

Oavsett vilken typ av källa du ska referera till, finns det några uppgifter som i princip alltid ska tas med i referensen:

  • Författare - vem är upphovsperson till verket?
  • Datum - när publicerades verket?
  • Titel - vad heter verket?
  • Källa – var hittar jag verket? 

En del referenser går att tolka som mer än en typ av källa, och det är inte alltid det finns ett exakt rätt svar för hur referensen ska skrivas. Det viktiga är att du försöker få med ovanstående uppgifter, och att du är konsekvent. Exakt vilken information du ska ange och i vilken ordning skiljer sig åt mellan olika referensstilar, så följ den grundstruktur för referenser som finns i den referensstil du använder

Tänk på att det ska vara tydligt för läsaren var hen kan hitta referensen. Är det en källa som finns på webben ska t ex webbadressen oftast finnas med. Använder du Vancouver-stilen ska även uppgifter om utgivare och utgivningsort tas med. Sådana uppgifter går ofta att hitta under "Om oss" eller "Kontakta oss" på webbsidor.

Hakparenteser för att beskriva typ av källa 

Hakparenteser används ofta för att hjälpa läsaren att förstå vad referensen är för typ av källa. I nedanstående exempel i APA-stilen, används det för att förtydliga att källan här är ett poddavsnitt, vilket annars hade varit svårt att förstå för läsaren:

Andersson, A., & Odlind, C. (Programledare). (2 november 2022). Vad är autism? (Nr. 106) [Poddavsnitt]. I Medicinvetarna. Karolinska Institutet. https://tinyurl.com/9yc4mwd2

Du hittar flera exempel i våra referensguider:

Du kan använda hakparenteser för att beskriva även andra typer av källor än de du hittar i guiderna. Olika slags referenser inom en referensstil följer ofta samma grundstruktur, exempelvis liknar mallarna för rapport, broschyr och webbsida varandra i både APA- och Vancoucer-stilarna. Det spelar därmed inte så stor roll vilken av mallarna du väljer. Ska du referera till exempelvis en manual går det bra att använda mallen för broschyr men istället skriva [manual] inom hakparentesen. Tänk på dina läsare och hjälp dem att förstå vad du använt för typ av källa!

Vad kännetecknar en rapport?

  • Rapporter syftar till att informera, utreda, analysera eller rekommendera åtgärder utifrån insamlade data eller forskning.
  • Är i regel längre och mer uttömmande än broschyrer och faktablad.
  • Ges ofta ut av organisationer eller myndigheter.
  • Kan ha en namngiven författare, men inte alltid.
  • Finns ofta i pdf-format.
  • Har ibland ett rapportnummer eller serienummer. Om detta finns ska det tas med i referensen, annars kan det uteslutas.

Vad kännetecknar en broschyr?

  • Broschyrer syftar till att ge kortfattad, lättillgänglig information och riktar sig ofta till en specifik målgrupp såsom patienter eller yrkesverksamma. Kan även användas för att marknadsföra produkter eller tjänster.
  • Är kortare, mer koncisa och inte lika uttömmande som rapporter.
  • Kan innehålla bilder och grafik för att göra informationen mer lättläst.
  • Ges ofta ut av organisationer, myndigheter eller föreningar.
  • Kan ha en namngiven författare, men inte alltid.
  • Finns ofta i pdf-format.
  • Kan även kallas flyer, pamphlet, folder.

Vad kännetecknar ett faktablad?

  • Faktablad syftar till att ge kortfattad och specifik information om ett visst ämne.
  • Har ofta en tydlig layout för att underlätta läsning, t ex i form av punktlistor, grafik och tabeller. 
  • Används ofta som informationsmaterial inom olika områden såsom medicin, utbildning, näringsliv, och offentlig sektor.
  • Finns ofta i pdf-format.

Vad kännetecknar en webbsida?

  • En webbsida är en digital plattform som finns tillgänglig på internet. Webbsidor kan ha många olika syften.
  • En webbplats innehåller ofta en hierarkisk struktur med olika sidor som är länkade till varandra. 
  • Innehållet på en webbsida uppdateras ofta regelbundet.
  • En webbplats kan innehålla flera olika typer av dokument förutom rena webbsidor, till exempel rapporter, broschyrer eller andra publikationer i pdf-format. För att referera till dessa använder du i första hand en annan mall än webbsida, baserat på vad det är för typ av publikation. 

Testa dig själv!

Vad kan du om referenser, upphovsrätt och plagiat? 
Varför och hur ska referenser skrivas? Hur refererar man till en broschyr eller en rapport på nätet? Hur vet jag vad som är upphovsrättsskyddat? Vad räknas som plagiat och hur gör jag med AI-genererat material? Testa dig via vår korta Canvaskurs!
(Fungerar för dig som är KI-student eller KI-anställd.)

Handledning i referenshantering

Har du frågor om att skriva referenser? Besök eller chatta med våra bibliotekarier!

Boka handledning eller besök drop-in-handledningen
Boka handledning eller besök drop-in-handledningen
En bibliotekarie ger handledning vid en dator.

Boka handledning eller besök drop-in-handledningen

Om du är student, doktorand, forskare, lärare eller annan personal på KI kan du boka handledning med oss på KIB. Du kan också få hjälp via vår drop-in-handledning för informationssökning och referensfrågor.
Hade du nytta av informationen på denna sida?

Om du vill att vi ska kontakta dig angående din feedback, var god ange dina kontaktuppgifter i formuläret nedan

Jag godkänner att mina (frivilligt lämnade) personuppgifter (namn, e-post) lagras i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Uppgifterna används endast till att återkoppla till den som använder formuläret.
Senast uppdaterad: 2024-08-20