Vi hjälper dig att vässa dina kunskaper i informationssökning

Publicerad: 2024-03-08

KIB erbjuder regelbundet olika typer av undervisningar och workshopar för studenter, forskare och doktorander, både genom Zoom och i fysiskt format. Få stöd i skrivande, i akademisk kommunikation och informationssökning: biblioteket finns här för att hjälpa dig!

Idag träffar vi Lovisa och Lina, undervisande bibliotekarier i informationssökning på KIB.

Bild på undervisare

Lovisa, du arbetar som undervisande bibliotekarie på KIB, vad innebär det?

– Det innebär att jag undervisar i informationskompetens för KI:s studenter på grund-, avancerad, och forskarnivå. Informationskompetens är ett brett begrepp som i stort handlar om förmågan att söka, välja ut och värdera information.

Jag och mina kollegor undervisar i hur man söker i olika databaser på bästa sätt, varför det är viktigt att tänka på hur man söker, hur man kan värdera olika källtyper och hur man kan strukturera dem i till exempel ett referenshanteringsprogram eller sin slutgiltiga text. Vi lever i ett googlefierat samhälle där vi alla är vana att söka till vardags. Men att söka i en vetenskaplig kontext kräver ett lite annat förhållningssätt än att förvänta sig att skriva in en mening och sen få exakt det man är ute efter. Det är viktigt att få med sig både ett kritiskt förhållningssätt och praktiska färdigheter.

Vi har under föregående år jobbat med att utveckla vår undervisning i informationskompetens där vi valt att implementera ett ramverk framtaget av ACRL (American College and Research Libraries). Ramverket tydliggör vad informationskompetens innebär genom sex ramar; auktoritet är konstruerad och kontextuell, skapande av information som process, information har ett värde, forskning som undersökande process, det vetenskapliga samtalet och sökning som strategisk undersökning. Ramverket betonar just vikten av att utveckla både förhållningssätt och praktiska färdigheter i förhållande till varje enskild ram. Det skapar en möjlighet för oss att utvidga vår undervisning till att inte enbart handla om hur du tar fram en perfekt sökning i PubMed, utan även om vikten av att reflektera kring hur och var du söker.

Hur brukar en undervisning som du håller i se ut?

– Varje undervisningstillfälle brukar vara presentationer varvat med olika övningar. När det kommer till färdigheten att söka i databaser eller att använda ett referenshanteringsprogram så tror vi att man lär sig bäst genom att själv pröva. Min roll i rummet brukar vara att problematisera för att få studenterna eller forskarna att komma vidare med sitt sökande både när det kommer till färdigheter och förhållningssätt. De övningar vi gör brukar ha ett fokus både på färdigheter och förhållningssätt, det vill säga, både praktiska inslag varvat med diskussioner och reflektioner kring det. En personlig favoritövning är finn fem fel i en söksträng. Det brukar vara en rolig övning för att komma igång, men även bra för oss för att få en bild av vilken nivå just den här gruppen befinner sig på.

Vilken kunskap tror du att studerande tar med sig?

– Jag hoppas dels att de tar med sig ett kritiskt förhållningssätt till vetenskaplig kommunikation och förstår vikten av att fundera över varför man hittar just de här artiklarna och inte andra. Det är ett förhållningssätt som inte bara kan hjälpa dem i studierna men även framöver i den - för många av våra studenter - kliniska vardagen. Jag hoppas att det är ett kritiskt förhållningssätt som även gör dem bättre rustade för en föränderlig värld, inte minst när det kommer till ny teknik, som till exempel generativ AI. Jag hoppas även att de får med sig lite mer hantverksmässiga kunskaper kring hur man hittar information eller hur man använder ett referenshanteringsprogram. Inte minst hoppas jag att de tar med sig att vi finns här för att hjälpa dem!

Bild på undervisare

Lina, du arbetar också som undervisande bibliotekarie. Vad arbetar du med när du inte undervisar?

– Som en del av mitt arbete med undervisning i informationskompetens arbetar jag med att utveckla vårt e-lärande. Just nu arbetar vi med ett projekt att ta ett helhetsgrepp på den information som vi inom enheten publicerar på webben med det e-lärande som finns. Målet med uppdraget är att skapa en helhet i hur enheten arbetar med lärresurser och webb så att dessa kan fungera som både del och helhet och komplettera varandra.

En annan del av undervisningen är våra event och vår Workshopserie som vänder sig till forskare och doktorander. Jag ingår i en grupp som ska se över hur vi arbetar med vår programverksamhet och våra event.

Vad är det roligaste med din roll och ditt uppdrag på KIB?

– Jag gillar mitt arbete och tycker att det är roligt att arbeta med utvecklingsprojekt. Det finns något kreativt med att försöka göra saker bättre oavsett om det är att prova att göra ett pilotavsnitt för en podd, att hålla en workshop inom AI eller att utveckla våra tjänster inom vetenskaplig visualisering. Allra mest trivs jag när jag ihop med mina kollegor kan skoja och leka fram en bra lösning eller ett bra upplägg.

Visste du att?

KIB:s medarbetare genomförde under 2023 sammanlagt 1042 undervisningstimmar, varav 575 timmar av skrivpedagoger och 467 timmar av bibliotekarier.

• 8 672 frågor via mejl, chatt och telefon i digitala bibliotekssupporten
  • 523 timmar dropin-handledning i Zoom med bibliotekarier
  • 456 timmar bokad handledning med bibliotekarier
  • 696 timmar bokad handledning i akademiskt skrivande på svenska och engelska med skrivpedagoger