Nu släpps ett pilotavsnitt av KIB-podden

Bild på medskapare av podden

Första avsnittet av KIB-podden har släppts, en ny poddserie från universitetsbiblioteket där ämnen som rör det vetenskapliga publiceringslandskapet och forskningens infrastruktur diskuteras.

Narcisa Hannerz träffar i första avsnittet Wim Grooten, docent, forskare och lektor, och pratar om systematiska översikter.

Narcisa som varit delaktig i produktionen, arbetar framförallt med sökuppdrag för systematiska översikter, men även en del med en hel del annat som undervisning, handledning, tillgängliggörande och översättning av Svensk MeSH är några exempel. Vi passade på att ställa några frågor till Narcisa om KIB-podden.

Vi hjälper dig att vässa dina kunskaper i informationssökning

KIB erbjuder regelbundet olika typer av undervisningar och workshopar för studenter, forskare och doktorander, både genom Zoom och i fysiskt format. Få stöd i skrivande, i akademisk kommunikation och informationssökning: biblioteket finns här för att hjälpa dig!

Idag träffar vi Lovisa och Lina, undervisande bibliotekarier i informationssökning på KIB.

Nyfiken på AI, juridik och etik? Välkommen till ett öppet seminarium på KIB 13 mars!

Vi har glädjen att bjuda in Stanley Greenstein, docent vid juridiska institutionen på Stockholms universitet, för att hålla ett seminarium på ämnet AI och dess rättsliga och etiska konsekvenser. Välkommen att delta på plats eller digitalt!

Hantera ditt studentkonto? Nu enkelt med ditt e-leg!

Ska du aktivera ditt studentkonto? Behöver du sätta nytt lösenord eller beställa en aktiveringskod? Från och med nu kan du smidigt göra det via ID-portalen med din e-legitimation.

Visible Body blir Visible Body Suite: Ny version av anatomidatabasen!

KI har nu tillgång till en ny uppdaterad version av Visible Body – Visible Body Suite! Visible Body Suite är en anatomiresurs med ett gediget innehåll där KI nu har tillgång till alla moduler.

Förändringar i KIB:s medieutbud 2024

Från och med 1 januari 2024 har en del förändringar skett gällande några av de publiceringsavtal KI har. Här har vi samlat information om förändringarna för året:

Nya publiceringsavtal med Frontiers, MJS Publishing och PLOS

Forskare vid KI kan från 1 januari 2024 publicera artiklar open access utan avgift i alla tidskrifter från förlagen Frontiers, MJS Publishing (tidigare Medical Journals Sweden) och PLOS. Avtalen finansieras av Vetenskapsrådet, Forte, Formas och Vinnova.

Få koll på informationen i terminsstart

Känns det som att det kommer mycket information samtidigt och från olika håll? Vi har samlat några tips till dig som student på KI för att du inte ska missa något. Vi finns här för att hjälpa dig!

Är du doktorand och vill utveckla ditt akademiska skrivande?

Är du doktorand och vill utveckla ditt akademiska skrivande, få mer kunskap om att publicera din forskning, samt förbättra dina färdigheter i att söka i databaser? Doktorandkursen Writing Science and Information Literacy är öppen för sena ansökningar för vårterminen 2024 då det finns ett fåtal platser kvar. Under kursen arbetar du med en ansökan om forskningsmedel som kan utgå från ditt doktorandprojekt.

Håkan Pårup, Medical Journals Sweden, om de vetenskapliga sällskapens och förlagens roll i ett nytt publiceringslandskap

Intervju med Håkan Pårup, förläggare på Medical Journals Sweden, om de vetenskapliga sällskapens och förlagens roll i ett nytt publiceringslandskap.