Nu släpps ett pilotavsnitt av KIB-podden

Publicerad: 2024-03-19

Första avsnittet av KIB-podden har släppts, en ny poddserie från universitetsbiblioteket där ämnen som rör det vetenskapliga publiceringslandskapet och forskningens infrastruktur diskuteras.

Narcisa Hannerz träffar i första avsnittet Wim Grooten, docent, forskare och lektor, och pratar om systematiska översikter.

Narcisa som varit delaktig i produktionen, arbetar framförallt med sökuppdrag för systematiska översikter, men även en del med en hel del annat som undervisning, handledning, tillgängliggörande och översättning av Svensk MeSH är några exempel. Vi passade på att ställa några frågor till Narcisa om KIB-podden.

Bild på medskapare av podden

Vad roligt att ni spelat in en podd. Vad kommer lyssnarna få höra i första avsnittet?
– Ja det tycker vi också! I vårt pilotavsnitt pratar vi om systematiska översikter, och då framförallt om processen från idé till publicering. Vad som är det svåraste med att producera en systematisk översikt och hur man kanske tänker vid val av tidskrift. Vi tar dock inte upp alla aspekter då vi inte pratar om quality assessment t.ex., men vi hoppas på att kunna bidra till större förståelse över hur processen kan tänkas se ut.

Vilka hoppas ni ska lyssna på podden och varför?
– Systematiska överiskter är en viktig studietyp både för studenter som för doktorander/forskare/beslutsfattare och därför hoppas vi att avsnittet ska nå den breda massan på KI. Det är troligt att alla i någon mån stöter på systematiska översikter, antingen som de behöver läsa eller producera själva och då kanske avsnittet kan reda ut några frågetecken, som till exempel hur lång tid det kan tänkas ta att screena ett title/abstract.

Vilka är ni som står bakom podden?
– Vi som producerat podden heter David Herron, Karolina Karjalainen, Lina Lindstein och så jag. Vi har även fått en hel del hjälp av Samuel Lundberg, vid UoL, då vi i denna konstellation inte producerat podd tidigare. Det har varit en intressant och lärorik process, dock vet vi inte än om det är något vi kommer fortsätta arbeta med.

Vilka typer av gäster tror du kommer gästa podden framåt?
– Om vi fortsätter med podden tror jag att vi tänker oss bjuda in både forskare på KI, men även andra gäster som kan bidra till intressanta diskussioner som kan vara relevanta för framförallt forskare och doktorander, men även studenter på Karolinska Institutet. Gärna då frågor som binder samman biblioteket och det vi arbetar med, med resten av KI.

Lyssna på pilotavsnittet av KIB-podden