KIB:s referensguider får ny kostym

Publicerad: 2021-11-03

Från och med den 2 november har KIB:s referensguider för APA- och Vancouverstilarna fått ett nytt utseende och ny funktionalitet. Delar av innehållet har även uppdaterats.

När KIB byggde sina webbaserade referensguider för APA- och Vancouverstilarna för ungefär åtta år sedan hade vi aldrig kunnat föreställa oss att de skulle komma att bli en sådan succé. Guiderna skapades för att vara en resurs för studenter och anställda på Karolinska Institutet, men bara hittills i år har guiderna haft cirka 800 000 unika sidvisningar och nästan 300 000 unika besökare från över 150 länder runtom i hela världen.

I slutet av augusti lanserade KIB sin nya webbplats och från och med den 2 november har även referensguiderna, som tidigare legat på en äldre teknisk plattform, fått flytta in till kib.ki.se. I och med flytten har guiderna fått ett nytt utseende och ny funktionalitet. Delar av innehållet har även uppdaterats. Kolla gärna in de uppdaterade referensguiderna och hör av dig till oss med feedback!

Vi förstår att de nya guiderna kan innebära en stor omställning för er som varit flitiga användare av de gamla guiderna, och att det kan ta ett tag att vänja sig vid det nya upplägget. Vi hoppas att ni ska komma att uppskatta även de nya guiderna.

De uppdaterade guiderna har flera styrkor:

• Tillgänglighetsanpassningen är bättre än förut.
  • Översiktssidan med alla guider innehåller numera korta beskrivningar av stilarna samt förtydliganden för när respektive guide ska användas. En vanlig fundering hos användarna har till exempel varit när den svenska respektive engelska versionen av en guide ska följas.
  • Det är enkelt att länka direkt till enskilda delar av en guide.
    • För att direktlänka till en huvudrubrik inuti en guide (till exempel ”Böcker”) kan du högerklicka på motsvarande rubriktext i webbsidans navigeringsmeny och kopiera rubrikens länkadress. Om du använder guiderna på dator syns denna navigeringsmeny till höger på webbsidan, och på mobil finns den längst upp på sidan.
    • Huvudrubrikernas underrubriker presenteras i form av expanderbara boxar (till exempel ”Böcker med 1-2 författare”). För att direktlänka till en sådan underrubrik/box kan du högerklicka på dess rubriktext och kopiera boxens länkadress. Den som följer en sådan länk kommer då att transporteras till det specifika delavsnittet på sidan, varpå boxens innehåll kommer att fällas ut automatiskt.
  • Eftersom exemplen i guiderna numera presenteras i form av utfällbara boxar ger det en bättre överblick av hela guidens innehåll. I det gamla guiderna var det lätt för användaren att missa de råd som finns samlade under "Vanliga frågor".
  • I och med att en guides innehåll numera är samlat på en och samma sida går det nu att spara ner eller skriva ut en guide i sin helhet, ifall man vill (vi avråder dock från det, eftersom vi uppdaterar texterna och exemplen löpande). Alla de utfällbara boxarna blir vid utskrift utfällda.
  • Guiderna har dessutom blivit avsevärt enklare att administrera och uppdatera.

I och med nylanseringen av KIB:s referensguider finns den gamla arkivversionen av APA 6 inte längre med på översiktssidan med alla guider. Detta eftersom den gamla webbplatsen där APA 6-guiden lagras behöver fasas ut av tekniska skäl samt för att alla utbildningar på KI nu har gått över till APA-guidens senaste version, vilket är APA 7. Att vi har fortsatt att tillhandahålla APA 6 de senaste två åren har varit praktiskt för de studenter som har använt den inaktuella guiden för att till exempel kunna skriva klart redan påbörjade uppsatser. Möjligheten att välja mellan två APA-versioner på översiktssidan har samtidigt även orsakat förvirring för exempelvis nya studenter som blivit osäkra på vilken upplaga som de ska använda. Den nya utformningen av guideöversikten är därför bättre anpassad för KI:s studenter, vilka är guidernas primära målgrupp. Den gamla och inaktuella APA 6-guiden, som inte längre uppdateras, finns fortfarande tillgänglig på webben som en arkivkopia under en tid framöver. Planen är dock att så småningom fasa ut den helt, i samband med att dess tekniska plattform tas ur bruk.

Observera att gamla länkar till KIB:s referensguider kommer att fungera ett tag till, eftersom vi har lagt in ompekningar som styr om webbesökarna till guidernas nya webbadresser på kib.ki.se, men vi rekommenderar alla er som idag länkar till KIB:s referensguider att uppdatera era länkar till de nya webbadresserna.