Upphovsrätt

Upphovsrätt innebär att en person som har framställt ett verk äger rätten till verket. Det finns flera olika lagar och regler som bestämmer hur du får använda verk som skyddas av upphovsrätten. Det finns också vissa undantag från upphovsrätten, exempelvis för studenter och lärare vid universitet och högskolor.

Om du vill fördjupa dig

KI:s juridiska avdelning har tagit fram ett generellt stöd för dig om vad som gäller kring upphovsrätt.

Avtal för studenter och lärare

För dig som är student eller lärare vid ett universitet eller en högskola finns särskilda regler som medger vissa undantag från upphovsrätten, enligt högskoleavtalet. Avtalet ger studenter möjlighet att kopiera, dela och spara upphovsrättsskyddat material digitalt och analogt för undervisningsändamål. Du måste dock alltid ange källa.

Exempel på vad som är tillåtet för studenter och lärare

Enligt högskoleavtalet är det tillåtet för lärare och studenter vid högskolor att:

• ladda ner
  • fotografera av
  • skanna
  • skriva ut
  • kopiera i kopiator (en begränsad mängd sidor)
  • dela ut papperskopior
  • spara kopierat, copyrightskyddat material, digitalt, till exempel på lärosätets slutna nätverk, på USB etc.
  • dela material på lärosätets slutna nätverk, via mejl etc.
  • lägga in i digitala presentationer
  • projicera och visa på skärm.

Film om högskoleavtalet

Creative Commons-licens

En upphovsman kan medge vissa undantag från upphovsrätten genom att sätta en Creative Commons-licens på sitt verk. Det finns sex CC-licenser, med olika villkor. Om du vill använda material märkt med en CC-licens, så bör du ta reda på vilka rättigheter den aktuella licensen ger dig. Tänk på att du alltid måste ange källan, även om verket har en CC-licens! Du bör bland annat ange namn och länk till verket, namn på upphovsmannen, länk till hens användarnamn och licensen.

Exempel på hur du kan referera till ett CC-licensierat verk med APA 7

Exempel på hur du kan referera till ett CC-licensierat verk med Vancouver

Vad är Creative Commons?

Källa: Internetstiftelsen

teaser

Det finns mycket bildmaterial tillgängligt online under CC-licens. Olika CC-licenser ger dig rätt att använda materialet på olika sätt, så kontrollera noga hur materialet får användas. Var som alltid noga med att uppge vem som har skapat materialet.

Person dummy

Anja

Bibliotekarie

Creative Commons för forskare

Om du är publicerande forskare så finns mer information om CC-licenser på sidan Öppen licens till din publikation (CC BY).

Hitta en upphovsperson

Ibland kan det vara svårt att veta vem som äger upphovsrätten till exempelvis en bild. När det gäller bilder som förekommer i vetenskapliga tidskrifter kan det vara förlaget som äger den ekonomiska rätten, medan fotografen kan ha kvar den ideella rätten. Om du är osäker på vad som gäller, kontakta både förlaget och författaren med en förfrågan. Vid kontakt med upphovspersonen för att be om tillstånd ska du informera om i vilket sammanhang bilden ska användas, och av vem. Spara gärna till exempel ett e-postmeddelande som bevis. Liksom vid övrig användning av material måste du som regel alltid ange källan.

Student som besöker infodisken i Solna.

Kontakta biblioteket

Du är välkommen att kontakta oss via telefon, e-post och chatt.

Öppettider telefon & chatt

Påsk