SPSS

KI ger studenter tillgång till statistikprogrammet SPSS som du installerar på din egen dator. Om du är anställd/doktorand och vill använda SPSS för forskning måste du kontakta din institution för programlicens.

SPSS 28 ersätts nu med SPSS 29. Om du har en tidigare version på din dator behöver du avinstallera den innan du installerar SPSS version 29.

Så här gör du:

1. Hämta licens

Börja med att hämta en licens (endast för KI-studenter, ej anställd/doktorand). Logga in med din student-e-postadress, alltså förnamn.efternamn@stud.ki.se

2. Ladda ner SPSS

Om du har problem med själva nedladdningen kontaktar du studentit@ki.se. För frågor om hur du använder programmet kontaktar du din lärare eller ser om du kan få hjälp av en användarguide online.

Användarguider

x86-4

Vanliga problem

Licens/aktivering av SPSS fungerar ej

Du ska välja alternativ 1 såsom bilden anger, inget annat.

Skärmdump från nedladdningen av SPSS.

Nedladdningssidan är spärrad

Det kan hända att du sitter på en institution där en brandvägg spärrar åtkomst till webbsidan. Om du är på KI kan du testa att koppla bort nätverkskabeln från din laptop och sedan koppla upp dig mot KI:s trådlösa nät och försöka igen.

Om registreringskoden till SPSS inte fungerar

Testa att kopiera och klistra in koden istället om du försökt skriva in koden för hand. Då är det mindre risk att du får med ett felaktigt tecken av misstag.

Om installation inte startar

Du behöver starta installationen genom att högerklicka på setup.exe och välja "Kör som administratör" eller vara inloggad som lokal administratör (eller motsvarande rättigheter på din dator).

Om det inte fungerar på din Mac beror det sannolikt på att Mac inte känner igen tillverkaren av programmet. Detta kan kringgås genom att du högerklickar (eller Ctrl-click) på installationsfilen och väljer Open. Alternativt kan du klicka på frågetecknet i meddelandefönstret och sedan följa instruktionerna.

Programmet vill inte starta efter installation

Troligtvis dubbelklickar du på själva installationsfilen för att starta programmet vilket inte kommer att fungera.

Tyvärr lägger inte SPSS en genväg på skrivbordet, så du måste starta SPSS genom att gå till Alla appar -> IBM SPSS Statistics.

Få tag på själva programmet SPSS efter att ha registrerat en licens

Du kan ladda ned SPSS från en webbsida. Dessa instruktioner finns i mailet du fick när du registrerade din SPSS-licens.

Bild på en dator och händer som pekar på skärmen.

Student-IT

Till Student-IT vänder du dig om du är student och har IT-relaterade frågor.

Telefon & e-post

Påsk