Byta lösenord på studentkontot

Här följer en steg-för-steg-guide för hur du ska göra om du vill byta lösenordet till ditt studentkonto. Det finns flera olika sätt att få ett nytt lösenord, men vi rekommenderar i första hand att du byter ditt lösenord själv via Microsoft 365, genom att logga in på myaccount.microsoft.com med hjälp av appen Microsoft Authenticator och din studentmejladress.

Byt ditt lösenord via Microsoft 365

För att byta lösenordet till ditt studentkonto behöver du logga in med din studentmejladress på myaccount.microsoft.com. När du ska logga in verifierar du din identitet med hjälp av den identifikationsmetod som du har valt för tvåstegsverifiering. Vanligast är att använda mobilappen Microsoft Authenticator för verifiering.

För att direkt komma till funktionen för att byta lösenord kan du använda denna länk:

Det går även byta lösenord om du klickar på menyvalet "Översikt"/"Overview" och "Ändra lösenord"/"Change password" när du har loggat in på My Account.

Skärmdump av översiktsmenyn i Microsofts My account-inställningar

När du uppmanas att byta lösenord ska du först skriva in ditt gamla lösenord och därefter välja ett nytt. Observera att du inte får återanvända tidigare lösenord. När du har skrivit in ditt nya lösenord behöver du för säkerhets skull upprepa det en gång till.

Ditt nya lösenord är giltigt i tolv månader, sedan måste det uppdateras igen.

Skärmbild av formulär i Microsofts My account-inställningar där man skriver in sitt gamla och nya lösenord

Om du har glömt ditt lösenord

För att byta lösenordet till ditt studentkonto ska du logga in med din studentmejladress på myaccount.microsoft.com. Minns du inte lösenordet? Då kommer du att uppmanas att återställa ditt lösenord. Det går också bra att klicka på länken "Jag har glömt mitt lösenord" / "Forgot my password".

Skärmdump av val för att återställa eller glömt lösenord via Microsofts My account

I nästa steg i återställningsprocessen uppmanas du att skriva in en samling bokstäver som syns på skärmen, för att på så sätt bevisa att du inte är en robot. Formulärfältet med information om vilket konto som du försöker logga in med kommer att vara förifyllt automatiskt.

Skärmdump av förfrågan om att skriva in captcha vid återställning eller glömt lösenord via My account

Därefter ska du ange en kod som skickas till din mobiltelefon. Ifall du har laddat ner appen Microsoft Authenticator till din mobil och kopplat ihop appen med ditt studentkonto så kan du i detta steg välja att ta hjälp av Authenticator-appen för att verifiera din identitet.

Skärmdump av förfrågan om att skriva in nummerkod för återställning eller glömt lösenord via My account

I nästa steg skriver du in ett nytt lösenord, och upprepar därefter lösenordet en gång till:

Skärmbild av formulär för att skriva in nytt lösenord vid återställning via My account

Efter att du har gått igenom hela återställningsprocessen så visas en bekräftelse om att du har bytt lösenord. Du ges också en möjlighet att pröva att logga in med ditt nya lösenord.

Skärmdump av bekräftelse vid återställning av glömt lösenord via My account
Fungerade det inte att skapa ett nytt lösenord med hjälp av din Microsoft 365-inloggning? Det finns fler sätt att återställa lösenordet till studentkontot ifall du har glömt det! Läs mer om detta på sidan "Mitt studentkonto".

Uppdatera dina identifieringsmetoder

Om du loggar in på myaccount.microsoft.com med din studentmejladress så kan du se och ändra vilka identifieringsmetoder som du vill kunna använda ifall du glömmer, eller av någon annan anledning behöver sätta om, lösenordet till ditt studentkonto.

Du hittar dina tillgängliga identifieringsmetoder under menyvalet "Säkerhetsinformation" / "Security info".

Skärmbild över valda identifieringsmetoder i Microsofts My account-inställningar för säkerhetsinformation

Om du behöver hjälp

Bild på en dator och händer som pekar på skärmen.

Student-IT

Till Student-IT vänder du dig om du är student och har IT-relaterade frågor.

Telefon & e-post

mån - fre: 8:00-16:00