Att söka på fraser och använda närhetsoperatorer i databaser

full
Publicerad: 2021-07-07

Söker du information om något begrepp som innehåller två eller flera ord? Kanske har du märkt att du ibland får träffar där dessa två ord inte alls står i närheten av varandra? Här kommer några tips på vad du kan göra för att databasen ska tolka dina sökord på rätt sätt.

På svenska skrivs många sammansatta ord ihop, medan de på engelska ofta skrivs som två ord, några exempel:

Hjärtattack – Heart attack
Fosterhemsvård - Foster home care
Livskvalitet – Quality of life
Hälsobeteende – Health Behavior
Bröstcancer – Breast Neoplasms

Detta kan ställa till det lite när du söker information, eftersom databaserna inte alltid förstår att du endast vill ha träff på artiklar där de två orden du söker på står ihop. Det kan leda till att du ibland får väldigt mycket irrelevanta träffar.

Söka på begrepp med hjälp av citationstecken

Vad kan du då göra åt detta? Ett bra sätt, som fungerar i många databaser, är att sätta dina sökord inom citationstecken. Då visar du för databasen att du vill söka på orden som ett sammanhållet begrepp, till exempel ”heart attack”.

I PubMed ska du dock vara lite försiktig med detta eftersom den automatiska mappningen till MeSH-termer slås ut när du använder citationstecken. Söker du på heart attack (utan citationstecken) i PubMed kommer databasen nämligen att mappa till MeSH-termen Myocardial infarction, dvs. du får automatiskt träff på alla artiklar som taggats med Myocardial infarction. Söker du på ”heart attack” (med citationstecken) får du bara träff på artiklar där exakt detta begrepp förekommer, och du missar artiklar som taggats med Myocardial infarction och där författaren inte nämner just heart attack.

Hur funkar det då i en databas som inte har en kontrollerad vokabulär?

I en fritextdatabas, som till exempel Web of Science, fungerar det utmärkt att söka på begrepp med citationstecken. Det är extra bra att göra det när ett av orden är ett vanligt förekommande ord som disease, attack, health, care osv. Söker du på ett begrepp som heart attack gör det stor skillnad, i både relevans och antal träffar, om du använder citationstecken eller inte:

heart attack ger 13,079 träffar
(heart palpitations and sweating, were the same in people with panic attack)
”heart attack” ger 4,902 träffar
(Preventing heart attack and death in patients with coronary disease)

Hur fungerar närhetsoperatorer?

Det finns en tredje variant också, som du kan använda om du söker efter begrepp som innehåller två eller flera ord som ofta står nära varandra men kanske inte precis efter varandra. Då finns så kallade närhetsoperatorer, som i databaserna brukar kallas proximity operators. Närhetsoperatorer uttrycks på lite olika sätt i olika databaser:

NEAR i Web of Science och adj i MEDLINE (Ovid).

Med en siffra efter NEAR/adj bestämmer du hur många ord du ”tillåter” mellan dina två termer.

Söker du i Web of Science på:

• patient* NEAR/3 empowerment

Fångar du upp till exempel:

• Patient Empowerment During the COVID-19 Pandemic by Ensuring Safe and Fast Communication of Test Results

Men också:

• Living Well With Kidney Disease by Patient and Carepartner Empowerment
  • Empowerment for our Patients
  • New empowerment tool for all patients with cancer in Europe

Det betyder att du hittar artiklar där båda dessa båda termer finns med, med maximalt tre ord emellan dem.

Titta gärna i databasens hjälptext för att se hur det fungerar med närhetsoperatorer i den databas du söker i. Viktigt att notera är också att närhetsoperatorer inte fungerar i PubMed.

Sabina Gillsund

Sabina