Protokoll från biblioteksrådets sammanträde 2024-05-21

Denna sida är ett protokoll från 2024-05-21 som har tillgängliggjorts som webbversion. I och med att informationen på sidan är samma som i originalet kan t.ex. logotyper och kontaktuppgifter vara inaktuella.

Tid:

13.00 – 15.00

Plats:

rum Skelettet, BZ, Campus Solna

Närvarande:

Martin Bergö, ordförande
Miriam Nauri, bibliotekschef
Andreas Lundqvist, ledamot
Susanne Gabrielsson, ledamot
Ann-Sofie Axelsson, ledamot
Maria Watter, ledamot
Marie Ols, sekreterare

Anmält förhinder:

Rune Brautaset, ledamot
Carl-Oscar Östman, studentrepresentant
Ida Fagerlund, studentrepresentant
Dominique Bellerud, studentrepresentant

1. Mötet öppnas

Ordförande Martin Bergö öppnar mötet och hälsar alla välkomna.

2. Val av justerare

Beslut: Till justerare utses Maria Watter.

3. Dagordning

Beslut: Dagordningen fastställs.

4. Föregående protokoll

Beslut: Protokollet läggs till handlingarna.

5. Aktuellt på KIB

Bibliotekschef Miriam Nauri rapporterar: 

  • Att en projektgrupp bildats kopplad till pågående översyn av organisationen av KI:s gemensamma verksamhetsstöd (GVS). Gruppen leds av avdelningschef Marie-Louice Isacson. I översynen ingår också KIB, UoL och MHK (GVS+). 18 utredningsuppdrag har initierats varav 5 berör KIB. Chefer inom GVS+ har genomfört flera workshops som input till det förslag på ny organisation som universitetsdirektören kommer presentera i närtid. Formellt beslut i frågan planeras fattas i oktober.
  • Att KI:s kriterier för informationskompetens är under revidering. Kriterierna fastställs av kommittén för utbildning. Nuvarande kriterier togs fram 2013.
  • Att ett pilotavsnitt av KIB-podden sänts där KI-forskaren Wim Grooten för samtal om systematiska översikter tillsammans med bibliotekarien Narcisa Hannerz.

6. Ekonomi

Administrativ chef Marie Ols rapporterar att KIB har löpande avstämningar med universitetsdirektören gällande bibliotekets ekonomi och att KIB följer budget utan större avvikelser.

7. Publiceringsavtal och andra mediaresurser vid KIB – hur går urval och inköp till

Enhetschef Frida Fick och bibliotekarie Lina Waltin redogör för universitetsbiblioteks riktlinjer för inköp av mediaresurser. Urval/inköp utgår från behov/efterfrågan hos bibliotekets primära målgrupper utifrån ekonomiska förutsättningar. Målsättningen är att både större och mindre målgruppers behov ska tillgodoses och vara relevanta för KI:s verksamhet. Mediaresurser köps i första hand i elektroniskt format. KIB förser KI med elektroniska tidskrifter och strävar efter att ge KI:s forskare tillgång till de tidskrifter som de läser, citerar och publicerar sig i. Behoven fångas upp via inköpsförslag och användningsstatistik. Merparten av KIB:s tillgängliga tidskrifter ingår i paket som förhandlats fram nationellt av BIBSAM-konsortiet. De flesta avtal inkluderar förbetalda publiceringsavgifter/APC:er. Via KIB har KI:s forskare, lärare och studenter tillgång till campusgemensamma databaser för forskning och utbildning. Urvalet och prioritering av databaser görs utifrån samma kriterier som övriga mediaresurser.

8. Agilt projekt för webblärande på Enheten för informationskompetens

Bibliotekarier Sabina Gillsund och Ingrid Andersson berättar om sina erfarenheter från nytt arbetssätt för e-lärande och webb med fokus på agilt arbete. Övergripande mål var att skapa användaranpassade lärarresurser och smidiga interna arbetsflöden för produktion av lärarresurser. Förslag på ny arbetsgång är att formulera värde och outcome för användarna, samla in och analysera statistik och erfarenheter, formulera hypoteser om användarna, testa hypoteserna på användarna, skapa prototyper som bidrar till outcome och testa prototyper på användarna. Erfarenheterna från det nya arbetssättet är enligt Gillsund och Andersson mycket positiva, där fokus har legat på användarnas behov och där framtagen outcome löpande testas mot användarna via samtal/möten/uppföljning.

9. Mötestider i höst

Höstens mötestider för biblioteksrådet fastställs till 23/9, 13-15 samt 3/12, 13-15.

10. Övriga frågor

Inga övriga frågor anmälts.

11. Mötet avslutas

Ordföranden tackar för ett bra möte och förklarar mötet avslutat.

 

Ordförande

Martin Bergö e-signering

Sekreterare

Marie Ols e-signering

Justeras

Maria Watter e-signering

Denna sida är ett protokoll från 2024-05-21 som har tillgängliggjorts som webbversion. I och med att informationen på sidan är samma som i originalet kan t.ex. logotyper och kontaktuppgifter vara inaktuella.

Hade du nytta av informationen på denna sida?

Om du vill att vi ska kontakta dig angående din feedback, var god ange dina kontaktuppgifter i formuläret nedan

Jag godkänner att mina (frivilligt lämnade) personuppgifter (namn, e-post) lagras i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Uppgifterna används endast till att återkoppla till den som använder formuläret.
Senast uppdaterad: 2025-05-22