Handledning i informationssökning och referenshantering

Ska du söka vetenskapliga artiklar eller skriva referenser och behöver råd? Som student eller anställd vid KI kan du få stöd i informationssökning och referenshantering. Välj mellan drop-in-handledning och bokad handledning. Våra bibliotekarier är här för att ge råd och stöd!

Student får handledning i Zoom

Drop-in-handledning

Våra bibliotekarier finns tillgängliga på Zoom alla vardagar mellan kl. 12:00 och 14:00. Drop-in handledning passar bra om du har frågor kring t ex sökord, sökstrategier, värdera artiklar eller referenshantering.

Praktisk information

• Gå in i Zoom, sen släpper bibliotekarien in dig
  • Kameran behöver inte vara på
  • Det finns ingen tidsbegränsning på drop-in mötena
  • Anslut själv, eller tillsammans med en vän
  • Det går att dela skärm via Zoom
  • Det går lika bra att använda webbversion som nedladdad app
  • Om det är personer före i kön, vänta i väntrummet eller testa ansluta senare

Öppettider

Påsk

mån (25/3) - tor (28/3): 12:00-14:00
fre (29/3) - sön (31/3): Stängt

Bokad handledning för studenter

Som student vid KI kan du boka handledning i informationssökning. För närvarande sker all handledning i första hand via Zoom. Du kan exempelvis få stöd i att ta fram bra sökord, strukturera din sökstrategi och välja lämpliga databaser för ditt ämne. Du kan också få handledning i referenshantering i EndNote Online eller Zotero. Observera att vi bara kan handleda dig i hur du använder programmet. För tekniska problem bör du vända dig till EndNote Onlines egen support eller till Zoteros egen support

Får du förhinder är det viktigt att du avbokar din tid så att någon annan student kan boka den eftersom det är många som vill ha stöd.

Innan du kommer till handledningen ser vi gärna att du läser sidan om att söka information.

Bokad handledning för forskare/doktorander

Du som forskare/doktorand på KI kan boka handledning i olika frågor gällande informationssökning eller referenshantering. För närvarande sker all handledning i första hand via Zoom.

Workshoppar

För doktorander, forskare och masterstudenter erbjuds workshoppar i till exempel litteratursökning för systematiska översikter, muntliga presentationer, akademiskt skrivande och programmet Endnote X20 bland många andra ämnen.

Senast uppdaterad: 2023-10-23