Zotero fixar referenserna i Google Docs

Nu går det ännu bättre att samarbeta i dokumentet i Google Docs eftersom Zotero gjort det möjligt att lägga in referenser i samma dokument som du och din uppsatskollega skriver i. 

Zotero är ett referenshanteringsprogram som, precis som till exempel Endnote Online och Mendeley, hjälper dig att organisera dina referenser i ett bibliotek där du kan skapa grupper och dela referenser med andra. Med hjälp av Zotero kan du enkelt spara referensen till artiklar, böcker och webbsidor med mera. Ytterligare en funktion är att referenshanteringsprogrammet, med hjälp av en plug-in, hjälper dig att lägga in färdigformaterade referenser i din text, vilket sparar oerhört mycket tid för dig. Tidigare har Zotero haft en plug-in till Word och LibreOffice, men det senaste nu är att Zotero har lanserat en plug-in för Google Docs. Därför kan du nu lägga in referenser i det Google Docs-dokument som du skriver i tillsammans med andra, vilket är en otrolig förenkling av ditt skrivsamarbete. 

För att få in Zotero i Google Docs behöver du ladda ner Zotero Connector for Chrome and Firefox. När du har gjort det kommer du att ha fått en ny flik i Google Docs som ser ut så här:

Du kommer också att ha fått in Zotero-ikonen som gör det möjligt att lägga in referenser med ett klick. 

Sen kan du lägga in dina referenser från ditt Zotero-bibliotek, och med några klick får du referensen till den löpande texten och till källförteckningen. Du kan enkelt ändra referensstil om du behöver. 

Behöver du hjälp så har Zotero riktigt bra manualer

Lycka till! 

Ebba Warén

Mig hittar ni antingen i undervisningslokaler eller ute i biblioteket. Jag supportar också i Endnote och Zotero. Vi hörs och ses!