Hur anpassar jag undervisningen till individen?


CC BY-SA by CollegeDegrees360

Pat tycker att studenternas förkunskaper skiljer sig åt markant. Han säger att det kan vara mycket svårt att veta på vilken nivå han ska börja och hur djupt han kan gå utan att tappa för många studenter på vägen.

Vissa föreläsningar tar upp sådant som till stora delar redan har avhandlats på gymnasiet. Det är därför tveksamt om dessa föreläsningar är särskilt konstruktiva. Å andra sidan behöver vissa studenter fräscha upp sina kunskaper. Hur kan vi gå tillväga för att erbjuda dessa föreläsningar i en annan, mer individanpassad form? Det vore även bra om man som lärare kunde följa arbetsprocessen redan från början och fånga upp de studenter som hamnar på fel spår.

IKT-pedagogerna kan rekommendera att du provar tekniken som kallas för Flipping the Classroom (film) för att bättre anpassa din undervisning till olika nivåer.

Med Flipping the classroom menar vi att läraren gör många av sina föreläsningar och genomgångar tillgängliga på Ping Pong i någon form av media, och istället använder sin tid i klassrummet till uppföljande diskussioner och aktiv problemlösning. Med hjälp av användarvänliga program, som, t.ex., Screen-cast-o-matic, kan du spela in dina presentationer. I Ping Pong kan du lätt bädda in ett videoklipp som studenter sedan kan titta på när de vill. Du kan även lägga upp media, som du har producerat, i  KI:s egen mediabank, KI Play,  för att kunna dela med andra.


CC BY-SA by AJC1

Med Ping Pongs funktion för enkäter (film) är det lätt att ställa kontrollfrågor kopplade till varje videoklipp. Därefter kan du i Statistikverktyget i Ping Pong följa studenternas utveckling och kartlägga deras förståelse.

Vill du veta mer om vad det omvända klassrummet är och hur du kan använda det i Ping Pong? Vi kan även handleda och hjälpa dig producera eget material.

Kontakta IKT-pedagogerna för hjälp

Mån-ons 9-11, tor-fre 13-15. Endast via e-mail.
Endast via e-mail

Senast uppdaterad: 
2017-01-02