Replacing academic journals: Björn Brembs on a future beyond traditional journals

Publicerad: 2023-10-23

In October 2023 Karolinska Institutet University Library met with Björn Brembs, researcher and Professor of Neurogenetics, Institute of Zoology, Universität Regensburg in Germany. The interview is on the subject a future beyond traditional journals – replacing academic journals where Björn Brembs openly talks about his view on publishing and open access.

Replacing academic journals Björn Brembs, Philippe Huneman, Felix Schönbrodt, Gustav Nilsonne, Toma Susi, Renke Siems, Pandelis Perakakis, Varvara Trachana, Lai Ma and Sara Rodriguez-Cuadrado Published:19 July 2023

Other publications (and more) mentioned in the interview:

Council conclusions on high-quality, transparent, open, trustworthy and equitable scholarly publishing (Council of the European Union) 2023-05-23.

Challenges for assessing replicability in preclinical cancer biology. Errington TM, Denis A, Perfito N, Iorns E, Nosek BA. eLife. 2021 Dec 7;10:e67995.

Dora (San Francisco Declaration on Research Assessment).

CoARA (Coalition for Advancing Research Assessment).

Prestigious Science Journals Struggle to Reach Even Average Reliability. Brembs B. Front Hum Neurosci. 2018 Feb 20;12:37.

Open Research Europe (ORE).

Bibsam.

cOAlition S (Plan S).