Hur hittar och använder jag fritexttermer?

För att hitta nya artiklar, som ännu inte hunnit bli indexerade, och artiklar som blivit indexerade med andra termer än de du själv använder, bör du även söka i titel, abstract och bland författarens nyckelord. Det brukar kallas för att göra en fritextsökning. Det är rekommenderat att ha med samma sökord både som kontrollerade termer och som fritextord

Som fritexttermer bör du ta med alla relevanta synonymer och stavningsvarianter som du hittar i nyckelartiklarnas titlar och abstract.

Databasernas tesaurusar (listan med de kontrollerade termerna) kan också vara ett bra verktyg för att hitta fritexttermer, då de ofta nämner synonyma begrepp. I PubMed kallas synonymerna för Entry terms. Underordnade kontrollerade termer kan också tas med som fritext.

Trunkering

Använd gärna trunkering för att hitta olika varianter av en term; therap* fångar exempelvis:

• therapy
  • therapies
  • therapeutic

Stavningsvarianter

Det finns en hel del medicinska termer på engelska som stavas olika i Storbritannien och USA. Fundera gärna på om någon av dina termer har en annan stavning och inkludera i så fall båda varianter. Några exempel på engelsk resp amerikansk stavning:

• Tumour / Tumor
  • Gynaecology / Gynecology
  • Coeliac / Celiac
  • Ageing / Aging
  • Behaviour / Behavior

Frassökning

Citattecken kan vara användbart för att hålla ihop fraser. Samtidigt kan det vara bra att vara lite försiktig med citattecken i systematiska sökningar, då det kan göra att relevanta artiklar missas. När du söker på en fras hittar du nämligen bara de artiklar där exakt den fras du sökt på förekommer. Du missar artiklar som innehåller varianter av frasen eller liknande kombinationer av sökorden.

Närhetsoperatorer

Ett alternativ kan vara att använda närhetsoperatorer (eng proximity operators). Närhetsoperatorer uttrycks på lite olika sätt i olika databaser:

NEAR i Web of Science och adj i Medline Ovid.

Med en siffra efter NEAR/adj bestämmer du hur många ord du ”tillåter” mellan dina två termer. Du fångar då upp varianter av en fras, exempelvis olika ordföljd, till skillnad från när du söker med citattecken.

Om du söker på "oxygen treatment" som en fras skulle du missa potentiellt intressanta referenser som innehåller:

• "oxygen (HBO) treatment"
  • "treatment with oxygen"
  • "oxygen in the treatment"

Om du istället använder en närhetsoperator (oxygen NEAR/3 treatment) fångar du upp ovanstående varianter.

Senast uppdaterad: 2022-09-06