Ladda ner e-böcker med begränsad lånetid

För dig som vill ladda ner en e-bok med begränsad lånetid för att kunna läsa den offline, har vi här sammanställt korta beskrivningar av hur det fungerar.

Det är bara en av bibliotekets e-boksleverantörer som har DRM-skydd (Digital Rights Management) på sina e-böcker, vilket innebär vissa begränsningar i användbarheten när du laddar ner en e-bok för att läsa den offline, till exempel hur länge du kan ha kvar boken och om du kan välja i vilken app du vill läsa boken.

DRM-skyddet gäller bara när du vill ladda ner en e-bok, inte när du väljer att läsa böckerna online direkt i webbläsaren. Vill du göra anteckningar eller understrykningar i texterna online måste du sitta vid en dator samt logga in med ett personligt konto.

Ebook Central

Ladda ner ett tidsbegränsat lån (upp till 21 dagar) av en hel bok

1. Skapa ett Adobe ID, om du inte har ett sedan förut.
  2. Ladda ner appen Adobe Digital Editions
  3. Auktorisera appen med ditt Adobe ID.
  4. Gå till e-boken som du vill ladda ner (du hittar alla bibliotekets e-böcker i reSEARCH).
  5. Klicka på Download Book till vänster.
  6. Logga in med ditt KI-/student-ID.
  7. Ange vilket slags enhet du använder.
  8. Har du redan installerat Adobe Digital Editions klickar du på Done with this step.
  9. Eventuellt kan du här välja format mellan PDF och Epub samt det antal dagar som du vill låna boken. (Du kan ladda ner boken ett obegränsat antal gånger efter varandra.)
  10. Klicka på Download.
  11. Öppna boken i Adobe Digital Editions.
Observera att alla dina anteckningar och överstrykningar i texten försvinner när lånetiden går ut.

Ladda ner en del av boken permanent

1. Gå till e-boken som du vill ladda ner (du hittar alla bibliotekets e-böcker i reSEARCH).
  2. Använd Chapter Download-knappen till vänster för att ladda ner ett helt kapitel direkt.
  3. Välj det kapitel du vill ladda ner och klicka på Download.
  4. Öppna sedan PDF:en i valfri PDF-läsare.
Student som besöker infodisken i Solna.

Kontakta biblioteket

Du är välkommen att kontakta oss via telefon, e-post och chatt.

Öppettider telefon & chatt

Påsk