Välkommen till bibliotekets nya webbplats som lanserades 23 augusti

Publicerad: 2021-08-20

Trumpeter och fanfarer! Vi är oerhört glada över att kunna presentera vår nya webbplats som lanserades den 23 augusti 2021. Nu när du går in på vår webbsida kib.ki.se efter 23 augusti kommer den alltså att se lite annorlunda ut, även om du kommer känna igen dig i stora drag.

Skärmdump startsida kib.ki.se

Vi har arbetat med den nya webbplatsen ett tag nu och tanken har varit att bli mer sömlös till vår modersajt ki.se. Vi vill också göra det enkelt att hitta rätt genom att erbjuda flera olika vägar fram till olika tjänster.

Projektgruppen har av naturliga skäl varit tvungna att jobba helt på distans vilket har varit en utmaning, men en rolig sådan. Vi har varit tvungna att vara extra kreativa och leta bland olika digitala verktyg för att hitta rätt arbetssätt.

Vad är nytt?

• Vi har bytt från en hamburgermeny till en synlig liggande meny i sidhuvudet, så att du lättare ska få överblick över alla de områden där biblioteket kan ge dig stöd.
  • Mer luftig och ljus design som är mer lik ki.se i struktur och utseende än tidigare.
  • Det är ännu lättare och smidigare att hitta till omtyckta tjänster (såsom PubMed, att boka personlig handledning och se bibliotekets utbud av workshoppar) på flera olika sätt och ställen. Till exempel finns det för varje menyområde i huvudmenyn numera "Gå direkt till"-genvägar till bibliotekets populäraste eller särskilt viktiga tjänster.
  • Direktlänkarna till våra mest besökta databaser (t ex PubMed) har även blivit ännu synligare på startsidan i och med att de placerats längre upp, precis nedanför sökrutan för böcker och artiklar.
  • Länken till "Mina lån" hittar du nu i toppen av webbplatsen, så att du enkelt ska kunna hitta dit och administrera dina lån (och numera kan du dessutom enkelt betala förseningsavgifter på distans genom att logga in i "Mina lån"!).
  • När du anmäler dig till bibliotekets workshoppar framöver så kommer du kunna hantera din anmälan via bibliotekets bokningssystem. Där kan du se alla dina anmälningar samt avanmäla dig.
  • Vår nya chatt känner du kanske igen sedan tidigare, eftersom vi började använda den redan i juni på vår gamla webbplats. Du hittar den i webbplatsens nedre högra hörn.
  • Ett helt nytt område på bibliotekets webb som heter Visualisera & presentera
  • Publicera och dela forskningsdata flyttar från Medarbetarportalen in på vår webb
  • Bildmakarnas webbplats har flyttat in på kib.ki.se
  • En ny menyrubrik som heter Datorer & IT, där du till exempel hittar information om Student-IT:s stöd till studenter och vid examinationer.
  • Vi har även ny menyrubrik som heter Om KIB, där du hittar matnyttig information om vår verksamhet, till exempel hur vi stödjer KI:s forskning och utbildning, vår organisation, vår personal och lediga jobb.
  • Bättre filtreringsmöjligheter på sidan Databaser & e-resurser (den funktion som på den gamla webbplatsen kallades KIB Finder). Detta för att du ännu enklare ska kunna filtrera fram databaser i specifika ämnen eller med särskilda typer av innehåll (till exempel patent).

Tyck till!

Surfa gärna runt på sajten och lämna feedback!

Vi vill även passa på att tacka alla användare som har hjälpt till att testa webbplatsen under tiden då vi utvecklat den. Er återkoppling har varit guld värd! Det är viktigt för oss på KIB att vi inte fastnar i idéer om hur vi tycker det borde vara, utan att ni användare uttryckligen berättar vad ni behöver från oss, och att vi anpassar oss.