Hur kan göra jag min undervisning mer intressant?

Olika studenter har olika lärostilar; vissa får inte ut särskilt mycket av föreläsningar utan föredrar att ta in informationen i sin egen takt, när de känner för det.


CC0 Public Domain

Elsa undrar hur hon kan tillgodose fler personers behov och göra undervisningen mer flexibel. Hon skulle vilja öka variationen i undervisningen och kunna göra något som lättar upp för sina studenter på vissa tunga undervisningsdagar.

IKT-pedagogerna kan rekommendera flera olika sätt att öka variationen i undervisningen.

Enkla åtgärder

Det finns många olika sätt att gå tillväga på för att göra presentationer mer levande. Att använda humor är ett tips för att väcka uppmärksamhet i form av roliga bilder i presentationerna som i sin tur kan skapa en atmosfär som uppmuntrar till frågor och samtal. Samla in frågorna som ställs under en föreläsning. De kan sedan delas ut tillsammans med svaren via sociala medier, t.ex. på Ping Pong eller på kursens Facebook-grupp. Bryt upp en lång föreläsning genom att visa kortare videoklipp. Det kan även vara bra att involvera studenterna i processen genom att fråga efter tips för länkar till ämnesrelaterad media.

Åtgärder som kräver lite mer tid


CC0 Public Domain

Uppmärksamheten kan försämras efter cirka 20 minuter. Motverka detta genom att dela upp långa föreläsningar. Information som brukar upprepas på varje kurs, kan presenteras i form av en podcast eller ett videoklipp.

Gör lärandet roligare genom att använda ett belöningssystem som liknar det som används i spelvärlden. Det är motiverande att kunna bocka av framsteg i en kurs. Ett tips är att använda Mål och Framsteg (pdf) i Ping Pong för att studenter ska kunna se hur långt de har kommit i kursen.

IKT-pedagogerna kan hjälpa dig med allt, från bättre användning av Ping Pong till att hitta rätt bilder till din presentation, och inspelning av media och uppladdning till KI:s servrar. Kontakta oss för mer information eller för att boka en handledning.

Mån-ons 9-11, tor-fre 13-15. Endast via e-mail.
Endast via e-mail

Senast uppdaterad: 
2017-01-02